Korejci vytvořili prvního humanoidní pilota na světě, který řídí letadlo pomocí umělé inteligence. Má velká kukadla a je schopnější než lidští piloti
Tým vědců z Korejského institutu vědy a techniky (KAIST) sestrojil humanoidního robota, který dokáže ovládat většinu letadel. Humanoid, nazvaný „Pibot“, dokáže pilotovat letadlo, aniž musel být zásadně upraven kokpit, jak píše web Sciencetimes.
Pibot je výsledkem spolupráce profesorů Davida Hyunchula Shima, Jaegula Chooa, Kuk-Jin Yoona a Min Jun Kima. Robot dokáže řídit letadlo stejně jako pilot tím, že manipuluje se všemi jednotlivými ovládacími prvky v kokpitu. Dokáže uchopit řízení a udržet výšku i v těch nejnáročnějších podmínkách.
Humanoid s očima brouka určený k sezení a práci měří 160 cm a váží 65 kg. Podle Shima nemusí být lidská podoba Pibota nějak zvlášť super, ale navrhli ji tak, aby měla humanoidní podobu, protože vše v kokpitu je konstruováno pro člověka. K ovládání svých paží a prstů používá vysoce přesnou technologii, která umožňuje ovládat letadlo i při silných vibracích. Kromě toho může komunikovat s řídícími letového provozu a lidmi v kokpitu pomocí hlasové syntézy.
Na rozdíl od běžných robotů určených pro předem naprogramované nebo opakující se úkoly z pevné pozice může Pibot vyhodnocovat situaci v letadle pomocí několika kamer. Má zabudované externí kamery určené ke sledování aktuálního stavu letadla a vnitřní kamery, které mu pomáhají spravovat důležité přepínače na ovládacím panelu. Shim si pochvaluje, že to slouží jako klíčová vlastnost Pibota, která ho odlišuje od automatizovaných systémů, jako je autopilot nebo letadla bez posádky.
Jako první humanoidní pilot na světě je Pibot podle Shima schopnější než lidští piloti, protože používá velké jazykové modely k zapamatování dokumentace namísto listování v tištěných manuálech. Dokáže si také zapamatovat všechny letecké trasy jako program Jeppesen Chart, což je letecký nástroj složený z navigačních informací, produktů pro plánování letů a funkcí pro plánování provozu letadla.
Výzkumníci z KAIST plánují, že do roku 2026 bude Pibot létat se skutečným letadlem, a to od vzletu až po přistání. Pro svůj reálný letový test musí vyřešit další technické a regulační problémy. Shim věří, že Pibot může nahradit lidi v nebezpečných zaměstnáních, protože může řídit auta, obsluhovat tanky nebo dokonce velet lodím.
Zdroj: redakce, Twitter, sciencetimes
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]