JAS-39 Gripen. Stíhačka ve službách české armády. Co je to za stroj?
JAS 39 Gripen jistě není tak známý jako například stíhačky F-35, F-22 nebo dokonce F-16. JAS 39 Gripen byl navržen jako náhrada za varianty bojových letounů Saab 35 Viggen a Saab 37 Draken, poprvé vzlétl v prosinci 1988 a do operační služby švédského letectva vstoupil v roce 1997, píše web 1945.
Gripen, vyvinutý v rámci společného úsilí průmyslového konsorcia, které tvořily společnosti Saab, Saab Microwave Systems (dříve Ericsson), Volvo Aero Corporation, Saab Avitronics a FFV Aerotech, byl prvním švédským víceúčelovým bojovým letounem – schopným provádět záchyt, útok na pozemní cíle a průzkum.
Stíhací letoun čtvrté generace je vysoce vyspělou leteckou platformou, která byla vyvinuta s nejnovějšími technologiemi digitálního řízení a dodávek zbraní a zároveň byla vyrobena jako elegantní stíhací letoun splňující přísné požadavky švédského letectva.
Foto: Tuomo Salonen/SIM/Wikimedia CC 4.0
Historie
Počátky letounu Saab JAS 39 Gripen (Griffen) sahají do konce 70. let, kdy vláda ve Stockholmu začala zkoumat možnosti vývoje letounu, který by byl schopen plnit stíhací, útočné i průzkumné mise. Po vyhodnocení řady existujících zahraničních letounů včetně amerických stíhaček F-16 a F-18 rozhodl švédský parlament v červnu 1982 o pokračování švédského projektu. Byla podepsána smlouva mezi konsorciem vedeným společností Saab a Správou obranného materiálu o vývoji nového letounu.
Jednomotorový víceúčelový bojový letoun byl navržen pro jednoho pilota, ale byly vyvinuty i verze B a D s delším vrchlíkem pro dvoučlennou posádku. Od svého uvedení na trh v roce 1997 objednalo švédské letectvo celkem 204 letounů ve třech sériích, přičemž do dnešního dne převzalo 74 letounů. K roku 2016 bylo vyrobeno celkem 158 Gripenů, které byly exportovány do celého světa.
Mezi současné provozovatele patří Brazílie, Česká republika, Maďarsko, Jihoafrická republika a Thajsko, zatímco britská Empire Test Pilots‘ School provozuje Gripeny v rámci výcviku.
Technologie
JAS 39A byl primární jednomístnou verzí, JAS 39B byl operační cvičnou variantou – a byl vybaven stejnou avionikou a zbraňovým systémem jako JAS 39A, s výjimkou zbraňového systému. JAS 39C byl vyvinut jako jednomístná varianta třetí série a exportní verze; a nabízel barevný displej v kokpitu, palubní systém generování kyslíku (OBOGS) a také možnost doplňování paliva za letu. JAS 39D byla dvoumístná varianta se stejnými pokročilými funkcemi jako verze 39C. Právě česká armáda má v pronájmu 14 stíhaček verze 39C.
Letoun byl poháněn turboventilátorovým motorem Volvo RM12 s přídavným spalováním o tahu 54 kN za sucha, 80,5 kN s přídavným spalováním. Jeho maximální rychlost byla Mach 2, bojový dolet 800 km a provozní strop 15 240 metrů. Výzbroj zahrnovala 27mm revolverový kanon Mauser BK-27 se 120 náboji (u jednomístných verzí), zatímco pevných bodů bylo osm, včetně dvou pod trupem, dvou pod a jednoho na špičce každého křídla. Gripen mohl být vyzbrojen řadou raket včetně protilodních i laserem naváděných pum.
Foto: Milan Nykodym/Wikimedia (CC 2.0)
Další generace
Saab vyvinul také letoun Gripen řady E, který se vyznačuje novým a výkonnějším motorem, lepšími doletovými parametry a schopností nést větší užitečné zatížení. Je vybaven novým radarem AESA, infračerveným vyhledávacím a sledovacím systémem (IRST), vysoce pokročilými systémy elektronického boje a komunikačními systémy spolu s vynikajícím situačním povědomím. Jak popisuje společnost Saab, „řada E nově definuje vzdušné síly pro 21. století rozšířením operačních schopností“.
Zdroj: 19fortyfive.com