Duel vrtulníků Bell 360 Invictus vs. Sikorsky Raider X. USA si klade za cíl vyvinout vrtulník nové generace

V době, kdy světové mocnosti hledají nové způsoby, jak modernizovat svou armádu a zvýšit vojenské schopnosti, se Spojené státy americké rozhodly spustit ambiciózní program Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA). Ten si klade za cíl vyvinout vrtulník nové generace určený pro průzkumné úkoly, ale také schopný ničit nalezené cíle. Ve hře jsou dvě koncepce: Bell 360 Invictus a Sikorsky Raider X. Jaké výzvy a možnosti přináší tento projekt?

Základní parametry

Oba vrtulníky by měly být poháněny novým motorem T901, který má nahradit zastaralé motory T700. Motor T901 od společnosti General Electric je klíčovou součástí tohoto projektu a má za cíl unifikovat pohonné systémy v americkém vrtulníkovém parku. Kdo z výrobců se ale stane hlavním dodavatelem pro tento nový typ stroje, se ukáže teprve po plánovaných letových zkouškách v roce 2024.

Historický kontext

Průzkumná a útočná role vrtulníků není ničím novým. Proslulý AH-64 Apache měl po desetiletí svého malého, ale efektivního pomocníka v podobě vrtulníku OH-58D Kiowa Warrior. Ten se vyznačoval vynikajícím průzkumným vybavením a byl schopen směrovat palbu na cíle. Avšak se stále rostoucími nároky na moderní bojiště byla potřeba stroje, který by tyto funkce spojil do jednoho, píše portál FlightGlobal.

Budoucnost s názvem FARA

Program FARA je součástí většího projektu Future Vertical Lift (FVL), jehož cílem je modernizovat celkový vrtulníkový park Spojených států. Kromě zvýšení schopností je záměrem také unifikace dílů a zjednodušení logistiky. Cílem je vyvinout stroj s vlastnostmi stealth, rychlostí až 330 km/h a výzbrojí zatahovanou do trupových komor.

Bell 360 Invictus

Bell 360 Invictus vyniká svým futuristickým designem, který je výsledkem snah o dosažení co největší manévrovatelnosti a odolnosti. Má klasické konstrukční uspořádání s velkým hlavním a menším ocasním rotorem.

Sikorsky Raider X

Na druhou stranu, Sikorsky Raider X používá dva protiběžné, koaxiální hlavní rotory a tlačnou vrtuli na konci trupu, což zajišťuje vysokou manévrovatelnost a rychlost, píše portál Popular Science.

Který z těchto strojů se stane vrtulníkem budoucnosti americké armády, bude záviset na mnoha faktorech, včetně výsledků testů a schopnosti splnit požadavky armády. Nicméně jedno je jisté: vítěz tohoto výběrového řízení určí směr vývoje vrtulníků na dlouhá léta dopředu. Program FARA tedy nejenže ovlivní americkou armádu, ale potenciálně i celosvětovou vojenskou aviaci.

Zdroj: Popular Science, FlightGlobal