Čokoláda má pozitivní vliv kardiovaskulární systém. Konzumace hořké čokolády může také snižovat krevní tlak

Je logické, že příliš mnoho čokolády škodí kvůli vysokému obsahu tuku a cukru ve většině výrobků. Co si však máme myslet o běžných tvrzeních, že konzumace čokolády je vlastně prospěšná? Naštěstí existuje poměrně dost důkazů, které ukazují, že za správných okolností může být čokoláda prospěšná jak pro vaše srdce, tak i pro váš duševní stav.

Čokoláda – přesněji řečeno kakao, surové nerafinované boby – je totiž léčivý zázrak. Obsahuje mnoho různých účinných látek, které mohou v těle vyvolat farmakologické účinky, podobně jako léky nebo drogy. Sloučeniny, které vedou k neurologickým účinkům v mozku, musí být schopny překonat hematoencefalickou bariéru, ochranný štít, který brání pronikání škodlivých látek – jako jsou toxiny a bakterie – do jemné nervové tkáně.

Jednou z nich je sloučenina teobromin, která se nachází také v čaji a přispívá k jeho hořké chuti. Čaj a čokoláda obsahují také kofein, kterému je theobromin příbuzný jako součást purinové skupiny chemických látek. Tyto chemické látky mimo jiné přispívají k návykovosti čokolády. Mají schopnost pronikat přes hematoencefalickou bariéru, kde mohou ovlivňovat nervový systém. Jsou proto označovány jako psychoaktivní chemické látky, uvádí Science Alert.

Kromě mozku existují i další orgány, které by mohly těžit z léčivých účinků kakaa. Po staletí se čokoláda používala jako lék na dlouhý seznam nemocí včetně anémie, tuberkulózy, dny a dokonce i nízkého libida. Existují důkazy, které naznačují, že konzumace kakaa má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. Zaprvé může zabránit dysfunkci endotelu. To je proces, při kterém dochází ke kornatění tepen a jejich zatěžování tukovými plaky, což může následně vést k infarktu a mrtvici. Konzumace hořké čokolády může také snižovat krevní tlak, který je dalším rizikovým faktorem pro vznik onemocnění tepen, a zabraňovat tvorbě sraženin, které ucpávají cévy.

Denní dávka 20 g-30 g obyčejné nebo hořké čokolády s obsahem kakaové sušiny nad 70 % – spíše než mléčná čokoláda, která obsahuje méně sušiny, a bílá čokoláda, která neobsahuje žádnou – by mohla vést k většímu prospěchu pro zdraví i k většímu opojení.

zdroj: Science Alert