Čínský stíhací letoun J-20 Stealth. Zabiják F-35 nebo přeceňovaný stroj?
Stíhací letoun J-20 „Mighty Dragon“ čínské výroby je třetím operačním stíhacím letounem páté generace, který následuje letouny F-22 Raptor a F-35 Lightning II společnosti Lockheed Martin, píše web 19fortyfive.
Tento víceúčelový stíhací letoun s technologií stealth, který byl částečně vytvořen podle ukradených amerických návrhů a technologií, má být protiváhou americkým letounům F-22 a F-35 a zpochybnit americkou vzdušnou nadvládu v Tichomoří.
Čím je J-20 výjimečný
J-20 se má čím chlubit. Může létat nadzvukovou rychlostí, jeho maximální rychlost se odhaduje na přibližně Mach 2 (2 500 km/h). Jeho dostup se pohybuje mezi 18 200 metry a 20 000 metry. Jeho dolet se obecně odhaduje na 2000 až 3600 kilometrů, k čemuž nepochybně přispívá možnost vybavení čtyřmi externími palivovými nádržemi. Jeho vnitřní zbraňový prostor pojme čtyři rakety dlouhého doletu PL-15, s možností použití šesti. Dva boční zbraňové prostory pojmou po jedné střele krátkého doletu PL-10.
Kromě toho se objevily informace, že J-20 kopíruje jednu z neskrytých vlastností F-35 – možnost naložit na vnější pylony čtyři další rakety.
K tomu všemu je třeba připočíst, že díky svým stealth vlastnostem, manévrovacím schopnostem, avionice, radarovým schopnostem a robustním mechanismům zaměřování představuje letoun J-20 vážnou hrozbu pro americké spojence a partnery v Indopacifiku.
Zprávy o J-20 však nejsou jen růžové
Největší slabinou stíhacího letounu byl doposud jeho motor, což je odrazem větších problémů se schopností Číny vyrábět toto vybavení vlastními silami. Původně byl poháněn ruským motorem Al-31F a Čína se již několik desetiletí snaží vyrábět motory doma, aby byly vhodné pro víceúčelové stíhací letouny páté generace, jako je J-20. Většina operačních letounů J-20 je vybavena dvěma modernizovanými motory WS-10C, které jsou vhodnější pro stíhací letoun čtvrté generace než pro pátou.

Nedávné zprávy však naznačují, že Čína dosáhla značného pokroku v oblasti domácí výroby motoru WS-15 a očekává se, že začne vybavovat své letouny touto komponentou již v roce 2023. Takový motor by mohl letounu J-20 poskytnout tah potřebný k tomu, aby mohl skutečně konkurovat letounům F-22 a F-35.
To však J-20 stále chybí v jiných oblastech.
Nedisponuje schopností krátkého vzletu a svislého přistání jako F-35, což jsou klíčové aspekty schopnosti vysílat vzdušnou sílu z moře. Kvůli nedostatečnému tahu motorů nemusí být schopen nést zbraně se směrovanou energií (DEW), jako jsou lasery. A konečně, stále není jasné, jak moc je tento stíhací letoun skutečně skrytý, protože někteří naznačují, že jeho křídla přidávají okraje odrážející radarové vlny, čímž snižují jeho skrytost.
To poslední – stealth – by mohlo mít v konečném důsledku obrovský význam, protože jedním z možných využití letounu by bylo využití jeho stealth k prolomení obranné linie protivníka a otevření vzdušného prostoru pro další letouny, jako jsou bombardéry a dopravní letouny, které by podpořily dlouhodobější operace.

Dlouhodobá hrozba J-20
Vzhledem k tomu, že Čína pokračuje v nedávno zahájených hlídkách letounu J-20 nad Jihočínským a Východočínským mořem, budou všechny oči upřeny na tento letoun, stejně jako na čínské akce a záměry. Jakýkoli útok na americké spojence a partnery v regionu by téměř jistě začal úderem letounu J-20 a s tím, jak se letoun J-20 neustále zdokonaluje, by mohl zahájit i údery delšího dosahu na americké a spojenecké základny v Tichomoří.
Přestože letounu J-20 stále chybí důležité vybavení, neměl by být podceňován potenciál budoucího rychlého vývoje tohoto letounu. V roce 2009 americký ministr obrany Robert Gates tvrdil, že Čína nebude mít do roku 2020 letouny páté generace a do roku 2025 jich bude mít jen „hrstku“. Takové nepřesné varování by mělo zůstat na mysli USA a jejich tichomořských spojenců.
Zdroj: 19fortyfive.com