Čínský balon sestřelen. Stíhačky F-22 Raptor ukázaly, co umí
Několikadenní příběh o letu čínského meteorologického balonu nad USA nakonec skončil jeho sestřelením nad Atlantickým oceánem stíhacím letounem F-22 Raptor. Připomínáme jeho výkon.
Američané několik dní žili příběhem o čínském balonu, který přeletěl nad vojenskou základnou, kde jsou rozmístěna sila s mezikontinentálními balistickými raketami Minuteman III. Číňané tvrdí, že jejich objekt je meteorologický balon, který se pouze vychýlil z kurzu, ale Američané se domnívají, že jde o špionážní balon, který má pouze předstírat, že je meteorologickým aerostatem, jak píše server Space.
Balon doprovázely stíhačky F-22 Raptor, dokud nebyl 4. února 2023 ve večerních hodinách českého času sestřelen. Pozůstatky čínského vetřelce budou vyzvednuty a analyzovány.
Sestřelení provedl letoun F-22 Raptor, přičemž první obětí se stal čínský meteorologický/špionážní balon této konstrukce. To vypadá trochu legračně na pozadí předchůdce F-15, jehož první obětí se stala stíhačka MiG-21 sestřelená 27. června 1979 během izraelsko-syrské letecké přestřelky.
Zajímavé je také to, že stíhačky F-22 Raptor, které se účastnily akce s čínským balónem, měly kódová jména „FRANK01“ a „FRANK02“, což, jak někteří komentátoři v USA uvedli, může být odkaz na americké letecké eso z první světové války. Byl to Frank Luke mladší, známý jako Arizonský stíhač balónů, který byl vyznamenán medailí cti amerického armádního letectva za zničení 14 německých špionážních balónů.
F-22 Raptor – nejlepší stíhací letoun na světě pro převahu ve vzduchu
F-22 Raptor a F-35 Lightning II jsou letouny páté generace, přičemž první z nich byl navržen výhradně jako stíhací letoun a druhý jako úderný stroj, který se vyvinul ve víceúčelový letoun. F-22 Raptor se do roku 2011 vyráběl výhradně pro USA a v současné době je na skladě asi 180 letounů (několik jich bylo ztraceno při nehodách).
F-22 Raptor je 19,7tunový stealth letoun s rozpětím křídel 13,6 m a délkou 18,9 m, poháněný dvojicí výkonných motorů Pratt & Whitney F119-PW-100, které letounu F-22 umožňují dosáhnout rychlosti až 2,25 Ma (2 756 km/h) a letět nadzvukovou rychlostí (supercruise) bez použití přídavného spalování, což v kombinaci s unikátní konstrukcí výfukových trysek motorů výrazně snižuje jeho tepelnou stopu, jak píše server Airforce Technology.
Vzhledem ke svým konstrukčním požadavkům nese F-22 Raptor výzbroj ve vnitřních prostorech schopných nést šest řízených střel vzduch-vzduch středního dosahu z rodiny AIM-120 AMRAAM a dvě z rodiny AIM-9 Sidewinder. Kromě toho má pilot k dispozici kanon M61A2 ráže 20 mm se zásobou 480 nábojů.
Postupem času byl letoun F-22 Raptor upraven také pro útoky na pozemní cíle, a to buď řízenými pumami GBU-32 JDAM (verze o hmotnosti 454 kg), nebo menšími pumami GBU-39 Small Diameter Bombs (každá o hmotnosti 124 kg).
Zdroj: redakce, airforce-technology.com, space.com