Blízké setkání s asteroidem. Rok 2040 bude historickým milníkem pro celou Zemi

Nejprotáhlejší vesmírný asteroid, který kdy NASA zpozorovala, se těsně setká se Zemí v roce 2040, jak uvádí web NASA.

NASA v jižní Kalifornii 3. února pozorně sledovala jeden z nejpodlouhlejších asteroidů, který kdy byl zobrazen planetárním radarem, když prolétal ve vzdálenosti 1,8 milionu kilometrů od Země, jak uvádí web Space.

Asteroid s názvem 2011 AG5 je více než třikrát delší než široký. Pozorování z tohoto měsíce umožnilo NASA zjistit mnoho nových informací o tomto vesmírném kameni, který se v roce 2040 těsně setká se Zemí.

Laboratoř NASA JPL provedla cenná pozorování, když tento měsíc prolétal kolem Země. Díky těmto pozorováním mohli vědci z NASA určit velikost, rotaci, tvar asteroidu a také řadu detailů o jeho povrchu.

Tato koláž ukazuje šest pozorování planetky 2011 AG5 planetárním radarem den poté, co se planetka 3. února přiblížila k Zemi

2011 AG5, jak napovídá jeho název, byl poprvé objeven v roce 2011. Nyní nová pozorování odhalila objekt dlouhý zhruba 500 metrů a široký asi 150 metrů, což znamená, že je zhruba stejně velký jako Empire State Building, jak uvádí web . Ukázalo se také, že asteroid je tmavý jako dřevěné uhlí a že má pomalou rychlost rotace, neboť jeho úplné otočení trvá zhruba devět hodin.

„Z 1040 objektů v blízkosti Země, které jsme dosud pozorovali planetárním radarem, je tento jeden z nejprotaženějších, jaké jsme kdy viděli,“ vysvětlil Lance Benner, hlavní vědecký pracovník JPL, který pozorování vedl.

Nová pozorování umožňují vědcům změřit dráhu asteroidu

Nová pozorování umožnila přesnější měření dráhy asteroidu kolem Slunce. Radarová pozorování pomohla vědcům z Centra pro studium blízko-zemních objektů (CNEOS) NASA zpřesnit předpovězenou dráhu asteroidu, což jim umožnilo lépe určit, zda by někdy mohl být pro Zemi hrozbou.

Asteroid 2011 AG5 oběhne kolem Slunce jednou za 621 dní. V roce 2040 se těsně setká se Zemí, ale nakonec bezpečně proletí kolem naší planety ve vzdálenosti asi 1,1 milionu kilometrů.

Zdroj: redakce, space.com, jpl.nasa.gov