B-21 Raider. Amerika odhaluje strategický bombardér budoucnosti za 15 miliard Kč

Poprvé po 30 letech představí USA nový bombardér B-21 Raider. Číslo 21 označuje 21. století a jméno Raider odkazuje na bombardování Tokia týmem podplukovníka Jimmyho Doolittla během druhé světové války. Co ještě víme o nejmodernějším bombardéru na světě?

Představení nového letounu oficiálně potvrdilo americké letectvo. B-21 Raider se světu ukáže první prosincový týden na slavnostním ceremoniálu v továrně Northrop Grumman v Palmdale v Kalifornii.

Přestože prosincová ceremonie bude prvním veřejným představením stroje, stavba letounu B-21 je v plném proudu. Již v únoru letošního roku potvrdilo Velitelství strategického letectva ústy jednoho ze svých důstojníků probíhající stavbu šesti prototypů, jak píše server Defense News.

Technické specifikace

B-21 Raider je stroj vyrobený technologií stealth. Jeho technické specifikace nejsou známy, ale podle analytiků půjde o letoun asi o třetinu menší než jeho předchůdce, bombardér B-2 Spirit.

Tento letoun o rozpětí 20 metrů a délce 20 metrů váží ve vzletové konfiguraci přibližně 152 tun a nese více než 22 tun munice. Dolet těžko zjistitelného bombardéru B-2 je přibližně 9500 km, ale díky možnosti doplňování paliva ve vzduchu je omezen pouze výdrží své posádky (nejdelší odhalená mise trvala 44 hodin).

B-21 Raider taková omezení mít nebude, protože letoun je od počátku koncipován jako volitelný bezpilotní stroj. Ačkoli zpočátku bude vyžadovat přítomnost pilota, s rozvojem technologie se člověk v kabině stane spíše jednou z možností než nutností.

Kromě toho bude Raider schopen plnit i jiné úkoly než jen bombardovací mise. Díky svému rozsáhlému vybavení získá schopnost provádět průzkum, radioelektronický boj, řízení bojiště nebo komunikační retranslaci. Existují také prohlášení amerických vojenských představitelů, která naznačují schopnost bojovat s nepřátelskými letadly pomocí raket dlouhého doletu AIM-260.

Jaký letoun B-21 Raider nahradí?

Ačkoli je B-21A Raider prezentován jako nástupce letounu B-2A Spirit, jeho vstup do služby neznamená vyřazení posledně jmenovaného letounu. Oba typy letounů budou sloužit souběžně přibližně do roku 2032, kdy budou letouny B-2 vyřazeny, jak uvádí server AF.

O něco později, v roce 2036, je plánováno vyřazení starých letounů B-1B Lancer. Tyto stroje s měnitelnou geometrií křídla byly vyvinuty podle koncepce ze 70. let, která původně předpokládala, že rychlost a výška zajistí letounu přežití v nepřátelském vzdušném prostoru.

Vývoj protiletadlových systémů tyto předpoklady potvrdil. Části flotily B-1 byly modernizovány a přizpůsobeny měnící se realitě, včetně letů v malých výškách. Je paradoxní, že ve službě zůstávají nejstarší americké bombardéry B-52. Tyto staré stroje jsou nepostradatelné, když je třeba vynést do vzduchu velký náklad při relativně nízkých nákladech.

Očekává se, že nejnovější modernizace (pravděpodobně B-52J), včetně motorů nebo systémů zajišťujících přežití v prostoru s aktivní protivzdušnou obranou nepřítele, prodlouží jejich službu nejméně do roku 2050.

Cena a počet kusů

Představení letounu B-21 přichází ve zcela jiné době než jeho předchůdce, letounu B-2. Spirit se světu ukázal v roce 1988 v atmosféře prohlubujícího se mezinárodního uvolnění, což mělo vliv na omezenou objednávku. Postaveno bylo pouze 21 letounů tohoto typu.

B-21 Raider se představuje za zcela odlišných okolností, kdy Čína usiluje o globální nadvládu a ruský vládce Vladimir Putin rozpoutává největší vojenský konflikt v Evropě od druhé světové války. Z tohoto důvodu je pravděpodobné, že bude objednán mnohem větší počet nových bombardérů, kterých by mohlo být až 150.

Odhadovaná cena kolem 600 milionů dolarů, v přepočtu cca 15 miliard Kč za kus bude více než třikrát nižší než u B-2. To je ovlivněno jak předpokládaným rozsahem zakázky, který snižuje jednotkovou cenu, tak rychlejším, levnějším a efektivnějším procesem samotného návrhu.

B-21 je vyvíjen v rámci programu LRS-B (Long Range Strike Bomber), který probíhá od počátku minulého desetiletí. Již v roce 2014 bylo možné nad Texasem a Kansasem vyfotografovat letadla letící ve velmi vysoké výšce v konstrukčním uspořádání připomínajícím létající křídlo. Navíc se jednalo o různé stroje, které se navzdory celkové podobnosti lišily konstrukčními detaily nebo tvarem.

Zdroj: redakce, defensenews.com, af.mil, Wikipedia