Airbus Beluga: Nejpodivnější letadlo, které vypadá jako velryba, má vlastní leteckou společnost

Zvláštně vypadající, obrovské, nákladní letadlo je přepravci oblíbené po celém světě. Slouží téměř dvě desetiletí. Přepravuje především letecké díly mezi výrobními závody Airbusu rozmístěnými po celé Evropě.

Na trhu je velmi málo možností pro leteckou přepravu nadrozměrných položek. Často je totiž potřeba zboží demontovat, aby se do prostor nákladního letadla vešlo. Zatímco do Belugy se vejde i vcelku.

Původní Beluga

Úplně první Beluga byla původně známá jako Airbus Super Transporter. Ale poté, co přezdívka odvozená od podobnosti s bílou arktickou velrybou získala na popularitě, Airbus se rozhodl přejmenovat letadlo na Beluga ST, přičemž si ponechalo původní název ve zkratce.

Poprvé Beluga vzlétla v roce 1994 a do služby vstoupila v roce 1995. V průběhu let následovaly další čtyři modely, z nichž poslední byl uveden na trh koncem roku 2000.

Beluga byla vyvinuta hlavně pro přepravu velkých částí letadel Airbus z továren ve Francii, Německu, Spojeném království, Španělsku a Turecku na konečné montážní linky v Toulouse a Hamburku. Letadlo má velmi speciální design, protože je to vlastně transformace Airbusu A300-600.

Staré, ale ne na odpis

Původní Beluga ST se možná blíží ke dvěma desetiletím v provozu, ale zbývá v ní ještě hodně života. Může létat klidně dalších dvacet let, uvádí CNN.

Jeden letoun bude nadále létat pro Airbus, zatímco zbývající čtyři budou výhradně ve flotile nové nákladní letecké společnosti. Nebude to však poprvé, co budou Belugy použity mimo Airbus. Mezi lety 2000 a 2010 se používaly i k přepravě vrtulníků a satelitů.

Vzhledem k tomu, že nákladový prostor Beluga ST je o 50 % vyšší a o 10 % širší než u běžných nákladních letadel jako je Boeing 747-8F, je obecně používán k přepravě objemných předmětů, jako jsou satelity, vrtulníky, letecké motory, letecké simulátory, plachetnice a armádní vozidla.

Létání na Beluze může být trochu jiné

Může se chovat citlivě ve větru kvůli své velké hlavě, a proto vyžaduje specifický výcvik pro piloty. Ale jinak létá velmi podobně jako A300-600.

Omezením je dolet 3 000 kilometrů, což znamená, že cesty z Evropy do Spojených států vyžadují až dvě zastávky na doplnění paliva, obvykle na Azorech a v Kanadě.

Další mínus je maximální hmotnost nákladu pouhých 40 metrických tun – Beluga je totiž navržena pro hlavně pro objemný náklad. Konkurenti jako Antonov AN-124 unesou třikrát větší váhu, a bývalé největší letadlo na světě, Antonov AN-225, zničené v roce 2022, mělo kapacitu neuvěřitelných 250 tun.

Zdroj: CNN