Zákazníci už mají dost nových samoobslužných pokladen. Stydí se u nich nakupovat
V Česku zákazníkům slouží už dlouhých 17 let. Dnes už je najdeme téměř v každém běžném supermarketu, navíc se neustále instalují další. A vlastně proč ne. Celý proces markování a placení zrychlují, tvoří se díky nim menší fronty u klasických kas a jsou efektivní. Lidé je oceňují především v momentech, kdy mají v košíku pouze několik kusů zboží a nejedná se o tradiční nákup. Samoobslužné poklandy se staly standardem, přesto mají několik nevýhod, kvůli kterým se je někteří stydí používat.
I pokud patříte mezi jejich odpůrce a raději dáváte přednost klasickému postupu placení nákupu, určitě už jste je někde viděli. Samoobslužné pokladny jsou zařízení umožňující zákazníkům namarkovat a zaplatit zboží bez asistence prodavače. Díky moderním technologiím a umělé inteligenci už se lidé během nakupování obejdou bez zaměstnanců prodejny. To ale mluvíme o ideálních situacích, kdy během skenování zboží nenarazíte na problém. A to se bohužel díky jejich nevýhodám čas od času stane. Lidé pak nemají jinou možnost než vyčkat na příchod obsluhy. Celý proces se rázem zadrhne a zpomalí, což samozřejmě nejednomu zákazníkovi vadí.

Mají dlouhou tradici, nejsou ale dokonalé
Historie samoobslužných pokladen je velmi bohatá. Úplně první kousek byl nainstalován už v roce 1992 v americkém New Yorku. Tenkrát šlo o revoluční a unikátní způsob nakupování, který si ovšem rychle získal srdce zákazníků. Tento druh pokladen se stal celosvětovým hitem a dodnes lidem usnadňuje nakupování. V naší republice si je lidé mohli poprvé vyzkoušet v roce 2008, když je zavedl řetězec Tesco. Mají tak už dlouholetou tradici, nicméně jejich používání budí emoce a diskuse dodnes. Děje se tak především díky nevýhodám, kterými se pokladny „pyšní“ i po více než 20 letech na trhu. Byly totiž navrženy tak, aby nakupování zrychlily. Ani po letech v provozu nicméně nejsou tak dokonalé, jak se na první pohled můžou zdát.
Neočekávané zboží
Jestliže k samoobslužné pokladně alespoň jednou za čas vyrazíte, určitě už se vám toto někdy stalo. Markujete zboží, dáváte ho do taškové zóny a najednou chyba. Pokladna se rozsvítí červeně a začne blikat. Hlásí, že je v taškové zóně neočekávané zboží. Vy produkt vyndáte, akci už ale odčinit nelze. I po vyndání a položení zboží kasa stále tvrdohlavě hlásí chybu a vy musíte počkat na příchod obsluhy. Kolikrát se ale bohužel stane, že se zrovna žádný personál okolo vás nenachází a vy tak nervózně přešlapujete na místě, zatímco se za vámi tvoří fronta. V zádech cítíte otrávené pohledy zákazníků čekajících v řadě, vy s celou situací ale nemáte šanci nic udělat. Musíte prostě jen počkat, dokud kasu některý ze zaměstnanců neodblokuje.
Tento problém většinou vznikne při nákupu lehkých předmětů, které tašková zóna díky příliš nízké váze občas nerozezná. Často se jedná třeba o papírové nákupní tašky nebo pleťové masky. Žádný osvědčený tip na nákup těchto věcí není, zákazníci jen doufají, že je pokladna rozpozná. „Váha je extrémně citlivá a někdy doslova nezaznamená, že jste něco přiložili. To pak musíte volat o pomoc pokladní, která není vždy k dispozici,“ píše web Kupi. Právě kvůli tomu se samoobslužným pokladnám někteří jedinci vyhýbají.
Kontrola plnoletosti
Problém může nastat i při pořizování alkoholu. Většina pokladen už dnes díky kamerám automaticky vyhodnotí, zdali vám už bylo 18 let. Ne vždy se to ale technologii povede a někdy se po naskenování alkoholového nápoje agresivně rozbliká na všechny strany. A vy opět nic nezmůžete. Stejně jako u předchozího scénáře musíte vyčkat na příchod obsluhy, která ověří vaši totožnost. Možná se to zprvu může zdát jako lichotivé, nicméně pokud jste plnoletost slavili klidně i několik dekád zpátky, může to být klidně i netaktní až potupné. „Toto by se nám na běžné pokladně nestalo, protože lidský faktor většinou dokáže vyhodnotit, kolik nám je let,“ píše Kupi. Celý proces se opět zadrhne a o pár minut se prodlouží.

Zdlouhavé hledání zboží
Inteligentní samoobslužné pokladny mají především šetřit čas, ne vždy se to ale podaří. Značně totiž záleží i na tom, jaké druhy zboží máte v košíku. Díky nejrůznějším variacím ovoce, zeleniny nebo pečiva se totiž samostatné placení může proměnit v noční můru. Zkoušeli jste někdy v kompletní nabídce pekařských výrobků najít tu tmavou housku, kterou jste si vybrali? Po rozkliknutí všech možností se to může jevit jako nadlidský úkol. Zákazníci častokrát produkty dlouze hledají, někdy se musí opět obrátit na pomoc obsluhy. A co teprve, když omylem zvolíte špatný kus! To se pokladna opět rozsvítí jako vánoční stromeček. Nespočet zákazníků si kvůli tomu připadá hloupě a cítí stud. Opět se totiž dostanou do spirály čekání a nepříjemných pohledů ostatních lidí.
Nebojte se požádat o pomoc
I přes výše zmíněné nevýhody jsou u nás pokladny oblíbené a jejich popularita i nadále roste. Při jejich návštěvě ovšem musíte počítat s tím, že se prostě někdy nějaký ten zádrhel stane. Není potřeba se při jejich využívání stydět, nějaký ten kiks se čas od času stane každému. Nenechte se rozhodit rozladěnými pohledy okolí. V drtivé většině přece jen nejde o vaši chybu, ale o omyl na straně technologie. Jestliže potřebujete během nakupování pomoc, nebojte se na obsluhu obrátit, od toho tam personál je.