Toto jsou nechutné fígle obchodů, jak z Čechů vymámit i drobné z prasátka. Na co si dát pozor?
Vstoupíte do obchodu jen pro mléko a rohlíky a odcházíte s taškou plnou věcí, které jste vůbec nepotřebovali. Zní to povědomě? Rozhodně v tom nejste sami. Obchodníci totiž už dávno nehrají fér a sází na celý arzenál promyšlených triků, jak z nás vymámit peníze, i když jsme původně chtěli utratit jen pár drobných.
Všimli jste si někdy, že ovoce a zelenina bývají často hned u vchodu? Není to náhoda. Čerstvé barvy a příjemná vůně nám podvědomě navodí pocit, že celý obchod je plný zdravých a čerstvých věcí. Jenže právě tahle „zdravá past“ je jen začátek. Než se dostanete k tomu, co opravdu potřebujete, projdete kolem několika regálů, které na vás pomrkávají s nápisy jako „akce“, „sleva“ nebo „doporučujeme“. A dřív než si to uvědomíte, máte v košíku čokoládu, chipsy a možná i nový saponát, i když jste žádný neplánovali koupit.

Pečivo voní, i když se nepeče
Jedním z nejsilnějších zbraní supermarketů je vůně. Ale pozor, ne všechno, co voní jako čerstvé rohlíky, skutečně voní díky nim. Mnoho obchodů používá umělé vůně, které se šíří vzduchotechnikou a mají jediný úkol a to vyvolat hlad a chuť na něco dobrého. Výsledkem je, že do pečivové sekce zamíříme téměř automaticky a často i bez ohledu na to, jestli už máme doma dost zásob.
Košíky, které lžou tělem
Další finta, která na nás funguje lépe, než si myslíme, je velikost nákupního košíku. V posledních letech se jejich objem nenápadně zvětšil a působí dojmem, že v nich nic nemáme. Malý nákup se v obřím koši ztrácí, a tak máme tendenci přihodit ještě něco navíc. A něco dalšího. A pak ještě tohle. Psychologové tomu říkají iluze prázdného prostoru a marketéři si ji nemůžou vynachválit.
Pomalu, jen pomalu – ať nakoupíte víc
Atmosféra v obchodě je další z věcí, která se cíleně ladí. Pomalejší hudba zpomalí i vás. Místo toho, abyste nakoupili a šli, se najednou procházíte mezi regály, listujete v letácích a zvažujete, co by se ještě hodilo. I osvětlení hraje roli. Jemnější a teplejší světlo vytváří útulnější prostředí a vy se cítíte pohodlněji. Pohodlný zákazník je totiž ten, který utrácí bez výčitek.
Cílený chaos mezi regály
Rozložení zboží v regálech a celkové uspořádání prodejny není žádná náhoda. Nejdůležitější a nejprodávanější věci, jako je mléko, máslo nebo pečivo, bývají záměrně úplně vzadu. Cestou k nim musíte projít kolem desítek lákavých produktů, které často končí v košíku jen proto, že byly na očích. Dětské sladkosti jsou ve výšce očí malých dětí, aby je snadno zahlédly a ideálně i okamžitě začaly prosit rodiče. A pak tu máme takzvané schovky, kdy akční nebo levnější zboží je na méně viditelných místech, zatímco jeho dražší varianta je přímo ve výši očí.

Falešné slevy a zmatek v hlavě
Možná se vám stalo, že jste sáhli po výrobku s velkým červeným nápisem sleva, a pak doma zjistili, že se vlastně o žádnou výhodu nejednalo. Obchody často pracují s psychologií čísel. Cenovky s koncovkou 9 vypadají levněji, i když rozdíl je jen korunový. Stejně tak akční balení „2+1 zdarma“ může být dražší než koupě tří kusů samostatně. A srovnávat ceny v různých formátech balení vyžaduje tolik energie, že to většina z nás prostě vzdá.
Na co si dát pozor
Obchodní triky fungují nejlépe tehdy, když si je neuvědomujeme. Jakmile o nich víte, máte větší šanci jim odolat. Může pomoci obyčejný nákupní seznam, rozhodnost a trochu zdravé skepse vůči marketingu. Neznamená to, že musíte přestat nakupovat, ale občas je fajn připomenout si, že cílem supermarketu není naše spokojenost, ale zisk.