Pracovník Penny přiznal, co dělají s potraviny, které brzy projdou. Další nákup si promyslím
Už jste někdy přemýšleli nad tím, co se děje s potravinami, kterým končí trvanlivost? Do zákulisí praktik obchodu nechal nahlédnout nejmenovaný pracovník Penny. A možná budete hodně překvapení.
V posledních letech sílí debata o ekologii a udržitelném životním stylu. Trend následují také obchodní řetězce, které přicházejí s inovativními způsoby, jak bojovat proti plýtvání jídlem.
Zatímco dříve bylo běžné, že prošlé nebo téměř prošlé potraviny končily v odpadu, dnes se hledají způsoby, jak s nimi naložit efektivněji.
Jak to dělají v Penny, odhalil jeden ze zaměstnanců.

Balíčky se zlevněnými potravinami
„Čerstvé potraviny, které mají brzy projít, nevyhazujeme. Namísto toho z nich vytváříme speciální balíčky s minimálně 50% slevou. Zákazníci si tak mohou koupit produkty za výrazně nižší ceny, a ušetřit tak nejen peníze, ale zároveň pomoci snížit plýtvání,“ vysvětluje pracovník jedné z poboček.
Penny spustilo tento projekt společně s platformou Nesnězeno. Ta pomáhá propojit obchody se zákazníky, kteří mají zájem o zlevněné zboží. V balíčcích najdete mléčné výrobky, ovoce, zeleninu, pečivo nebo uzeniny.
Díky nim se jen v loňském roce podařilo zachránit 900 tun jídla, které by jinak skončilo v koši. Balíčky pomohly také ušetřit více než 10 tisíc tun oxidu uhličitého.
Každý může zamezit plýtvání
Některé zákazníky takto vysoká čísla nemile překvapila. „Když jsem se dočetla, kolik jídla se podaří zachránit, byla jsem z toho v šoku. Musím se přiznat, že také já mám s plýtváním problém. Často nakoupím více potravin do zásoby, než doma stačíme spotřebovat, hlavně ty, které jsou v akci, a pak to všechno vyhazuji. Nenapadlo by mě, že k tak velkému plýtvání může docházet i v obchodech. Myslela jsem si, že se všechno prodá. Až příště půjdu na nákupy, už si více promyslím, co dám do košíku, abychom to skutečně stačili zkonzumovat. A rozhodně využiji možnost koupit si balíček, pokud na něj narazím,“ nechala se slyšet kupříkladu paní Renata, která v supermarketu dělá pravidelné týdenní nákupy.
Petr Baudyš, vedoucí pro kvalitu a udržitelnost, prozradil, že kampaň proti vyhazování jídla se má rozšířit do dalších měst. „Tento úspěšný projekt máme v současnosti zavedený na přibližně polovině našich prodejen a v letošním roce ho plánujeme dále masivně rozšiřovat,“ uvedl letos v březnu.
Kromě balíčků Penny podporuje také potravinové banky. Daruje jim neprodané, ale stále kvalitní suroviny. V roce 2024 takto putovalo k potřebným téměř 100 tun jídla.
A co starší pečivo? I na to má prodejce chytré řešení. V rámci projektu Rohlík na strouhanku se prodává jako surovina pro výrobu domácí strouhanky. Před vyhozením tak už bylo uchráněno miliony kusů pečiva.

Cíl prodejen: Snížit odpad
Penny není jediný řetězec, který se rozhodl bojovat proti plýtvání.
Albert dlouhodobě spolupracuje s potravinovými bankami, kterým věnuje neprodané zboží. Přebytky putují také pro zvířata do záchranných stanic nebo do kompostu.
Billa i Lidl nabízejí tříkilogramové tašky plné zeleniny a ovoce. V obou prodejnách denně najdete zlevněné produkty, kterým končí nebo skončila minimální trvanlivost.
Na redukci plýtvání se zaměřuje také Tesco, které se zavázalo, že do roku 2030 sníží svůj potravinový odpad na polovinu. Spolupracuje s regionálními charitativními organizacemi, které přebírají neprodané jídlo a distribuují ho tam, kde je potřeba.