Nad rozhodnutím Penny zůstává rozum stát. Zákazníci nové cedulky nechápou
V prodejnách Penny Market se v poslední době objevily záhadné cedulky, které uvádějí zákazníky do rozpaků. Vedle klasických cenovek se nyní objevují dlouhé, bílé štítky s ikonou kamery a číslem. Zatímco ikona kamery je poměrně srozumitelná, význam čísla zůstává pro většinu nakupujících záhadou.
Na sociálních sítích se objevují nejrůznější teorie, od těch nejfantastičtějších až po ty pragmatičtější. Někteří zákazníci se dokonce obávají, že se jedná o nový systém sledování jejich nákupních zvyklostí.
Nové štítky vedle cedulek zákazníky mate
Tyto cedulky nesou symbol kamery, doplněný textem o pravidelném monitorování a kontrole zboží kamerovým systémem. Dále na cedulce figuruje číslice, v některých prodejnách například trojka, jejíž význam zůstává záhadou. Mohla by naznačovat stupeň ochrany produktu nebo počet kusů na skladě, ale ani jedna z těchto teorií se v praxi nepotvrzuje.
Dolní část cedulky obsahuje instrukci: „V případě nedostupnosti se obraťte na zaměstnance prodejny, děkujeme.“ To by mohlo vysvětlovat, že číslice na cedulce opravdu označuje počet kusů na skladě, které jsou k dispozici na vyžádání.
Celkový dojem z cedulky je matoucí. Kombinace symbolu kamery a textu o monitoringu evokuje dojem, že je zboží pod zvýšeným dohledem kvůli ochraně před krádeží. Zároveň výzva k oslovení personálu v případě nedostupnosti zboží naznačuje, že cedulka slouží i k informování o skladových zásobách. Nejasný význam číslice na cedulce pak celou situaci ještě více komplikuje.

Zaměstnankyně Penny Marketu vysvětluje
V online diskusi se k tomuto tématu vyjádřila i zaměstnankyně Penny, která objasnila, že se jedná o takzvané „defenzivní vystavení“.
Defenzivní vystavení v praxi znamená, že na cedulce je uvedeno, kolik kusů daného produktu by mělo být v regálu vystaveno, a v případě akčních nabídek, kolik kusů je součástí dané akce. Tato informace primárně slouží zaměstnancům prodejny, nikoliv zákazníkům. Důvodem zavedení tohoto systému je především prevence krádeží, a to zejména u dražšího zboží.
Zaměstnankyně Penny ve svém příspěvku zdůraznila, že hlídání vystaveného zboží má své opodstatnění. Dražší produkty jsou náchylnější ke krádežím, a proto je nutné mít přehled o jejich počtu v regálech. Defenzivní vystavení umožňuje zaměstnancům rychle identifikovat případné chybějící kusy a včas reagovat. Tím se minimalizuje riziko, že zákazník nenajde požadovaný produkt.
V případě, že zákazník hledá produkt, který není v regálu vystaven, by měl dle slov zaměstnankyně Penny požádat o pomoc personál prodejny. Zaměstnanci mají k dispozici další kusy na skladě a rádi je zákazníkovi poskytnou. Není totiž vždy možné vystavit veškeré zásoby drahého zboží přímo v regálech. To by zvyšovalo riziko ztrát v důsledku krádeží.
V některých prodejnách Penny mohou zákazníci vídat i elektronické cenovky
Hlavní výhodou digitálních cenovek je centralizace. Z centrály Penny teď mohou jedním kliknutím změnit ceny na všech prodejnách najednou. Dříve tato změna trvala hodiny a vyžadovala zapojení mnoha zaměstnanců. Ušetří se tak nejen čas, ale i peníze za tisk, papír a mzdy brigádníků.
Radek Bábíček, zástupce dodavatele těchto elektronických cenovek, uvádí, že úspora pro české supermarkety dosahuje milionů korun ročně. Jako příklad uvádí lékárny, kde kvalifikovaný personál tráví hodiny přeceňováním, místo aby se věnoval zákazníkům.

Digitální cenovky ale nenabízí jen změnu ceny. Zákazníci na nich najdou i další informace, například o probíhajících akcích (Black Friday či výprodej), popis produktu nebo důležitá upozornění k jeho užívání. Díky plošné kontrole a aktualizaci cenovek se Penny také vyhne případným pokutám od České obchodní inspekce, které v minulosti dostaly například řetězce Billa nebo samotné Penny.
Elektronické cenovky umožňují i flexibilní zlevňování zboží. Bábíček uvádí příklad denních výprodejů, například automatické zlevnění pečiva před zavírací dobou, nebo různé „happy hour“ akce, kdy se na cenovkách automaticky zobrazí akční cena na určitý časový úsek.
Zdroj: Autor, medium.seznam.cz, kupi.cz