Kolegyně (50 let) si půjčila můj počítač. V historii prohlížeče jsem našla něco odporného. Už se s ní nebavím
Práce v kanceláři s sebou přináší nejen týmovou spolupráci a sdílení úkolů, ale často i sdílení techniky. Může se stát, že kolegovi nebo kolegyni na chvíli půjčíte svůj pracovní počítač, ať už kvůli rychlé e-mailové odpovědi, tisku dokumentu nebo jinému drobnému úkonu.
Jenže co když po takovém „půjčení“ zjistíte, že ve vaší historii prohlížeče jsou věci, které jste rozhodně nehledali? „Jak připravit manžela při rozvodu o děti,“ „Právní kličky pro získání výhradní péče,“ nebo dokonce „Nejlepší způsoby, jak obvinit partnera z domácího násilí.“ Zděšení. Šok. Odpornost. A pak si uvědomíte: včera vaši pracovní stanici používala kolegyně, které je kolem padesáti a která si „jen na chvíli potřebovala něco vyřídit.“
Podobné situace nejsou výjimečné. Pracovní počítače by měly sloužit výhradně k pracovním účelům, ale realita je jiná. Zaměstnanci často používají firemní techniku k soukromým účelům, ať už jde o kontrolu osobních e-mailů, sociální sítě nebo právě vyhledávání citlivých informací.
Zaměstnavatelé aktivity na počítačích sledují
Z právního hlediska záleží na interních pravidlech firmy. Zaměstnavatelé mohou monitorovat aktivitu na firemních zařízeních, pokud o tom zaměstnance předem informují. Podle GDPR však musí být sledování přiměřené a respektovat právo na soukromí.
Statistiky ukazují, že přibližně 60 % zaměstnavatelů sleduje aktivitu svých zaměstnanců na firemních zařízeních. Z nich 45 % monitoruje e-maily a zprávy, 35 % sleduje historii prohlížeče a 25 % používá software na sledování klávesnice. Většina firem sice nezachází do extrémů, ale pokud se někdo chystá provádět vysoce eticky pochybná vyhledávání na pracovním počítači, měl by si být vědom rizik.

Pokud budete půjčovat počítač, udělejte tohle
Pokud se někdy ocitnete v situaci, kdy musíte sdílet svůj pracovní počítač s kolegy, je důležité si uvědomit, že tím otevíráte dveře potenciálním rizikům. Odhlášení ze svých účtů, ať už jde o e-mail, sociální sítě nebo firemní aplikace, by mělo být prvním krokem, protože nikdy nevíte, kdo bude po vás zařízení používat a k jakým datům by mohl získat přístup. Vhodné je rovněž využívání soukromého režimu prohlížeče, které zabraňuje ukládání historie, souborů cookies a hesel. Tím se sníží pravděpodobnost, že někdo narazí na vaše citlivé informace.
Dalším důležitým opatřením je automatické zamykání obrazovky po určité době nečinnosti nebo její okamžité uzamčení pomocí klávesových zkratek Win + L (Windows) nebo Cmd + Control + Q (Mac). Bezpečnost vašich přístupových údajů může posílit i správce hesel.
Soukromí v práci rozhodně není samozřejmost
Situace s kolegyní, která na vašem počítači hledala způsoby, jak právně zlikvidovat svého exmanžela, může znít jako něco z filmu, ale není vůbec nereálná. Pokud zjistíte, že někdo bez vašeho vědomí využil váš pracovní počítač k podobným účelům, je důležité jednat rychle. Prvním krokem by měla být okamžitá změna všech hesel, zejména k firemnímu účtu a dalším citlivým aplikacím. Poté je vhodné informovat IT oddělení nebo nadřízeného, protože pokud došlo k vážnému porušení bezpečnostních pravidel, měla by o tom firma vědět.

Další opatření zahrnuje vymazání historie prohlížeče a cookies, aby se zabránilo jakémukoli dalšímu zneužití. Do budoucna je dobré zvážit další kroky k ochraně vašeho zařízení – například využití přístupového kódu nebo dvoufázového ověřování. Pokud víte, že ve vašem okolí jsou kolegové, kteří si s pravidly moc hlavu nelámou, může být dobrým řešením jasně stanovit hranice a nikdy nenechávat svůj počítač bez dozoru.