Nejčastější důvod, proč auta neprojdou STK. Přitom se dá vyřešit za 50 korun
Technické kontroly starších vozidel stále více prověřují nejen emise, stav karosérie nebo brzdy, ale i další detaily, které mohou majitele vozů nepříjemně překvapit. Některé závady přitom lze vyřešit snadno, rychle a levně. Přesto řada aut na STK neprojde, což může vést ke zbytečným nákladům a komplikacím.
STK není jen zkratka pro Stanici technické kontroly, ale představuje také dávku adrenalinu pro každého, kdo má doma poctivé, zachovalé auto, většinou vyrobené před patnácti a více lety. Novější vozy do deseti let jsou konstruované tak, že na většinu oprav potřebujete servis, zatímco u starších aut si řadu věcí zvládnete opravit sami.
Co si budeme povídat, takových aut na silnicích stále jezdí hodně. Když přijde čas na pravidelnou STK a měření emisí, mnoho řidičů se obává, zda to nebude poslední jízda s jejich plechovým miláčkem. A někdy tomu opravdu tak bývá.
Školácké chyby, které zbytečně stojí peníze i nervy
Často se opakují chyby, které by šly snadno odstranit a díky tomu se vyhnout opakovaným návštěvám benzínek nebo prodejen autodílů. Nejčastěji jde o vypálené žárovky ve světlometech a blinkrech. U starších aut to byla záležitost, kterou zvládl vyměnit skoro každý, žádné složité rozebírání auta ani mechanik za zády. Byla to krásná doba.
Dalším problémem jsou zamlžené nebo zakalené světlomety. Kdo je někdy neměl? Stačí jim někdy jen věnovat trochu péče doma nebo v garáži a máte vystaráno. Někteří si raději svěří auto do rukou specialistů na auto detailing, ale to už něco stojí. Pokud to nepomůže, nezbývá než světla vyměnit, ideálně ze spolehlivého zdroje, například z vrakoviště či kamaráda mechanika, který má náhradní díly po ruce.

Při technické kontrole také dost často „padnou“ brzdy. Nerovnoměrný brzdný účinek je nejčastější závadou u vozidel starších 15 let. Trhliny, koroze, prosakující kapalina nebo vůle v brzdovém systému mohou znamenat stopku na STK. Ve skutečnosti podle statistik až čtvrtina vozů selhává právě kvůli brzdám. Podobně může být problémem i stav podvozku, silentbloků a tlumičů. Je proto rozumné věnovat tomuto stavu zvýšenou pozornost už před kontrolou.
Pneumatiky rozhodují, nezapomínejte na ně
Pneumatiky se nedají přehlížet, i když nejsou levné. Připomenout si ale rozhodně zasloužíte, že pokud máte letní pneumatiky ve stavu horším než zimní, a můžete si pohrát s termínem STK, určitě to využijte. Pneumatiky jsou první obrannou linií bezpečnosti na silnici, bez nich to prostě nepůjde. A technik očko nepřimhouří.
Sjeté nebo nerovnoměrně opotřebované pneumatiky, které mají nedostatečnou hloubku vzorku, jsou častým důvodem neúspěchu na STK. S opotřebením pneumatik není radno otálet, protože nerovnoměrné sjetí, které může být časté právě na vnitřní straně pneumatiky, není na první pohled vždy zřejmé.

Co je nového v pravidlech STK a evidenčních kontrolách?
Od července 2025 platí, že evidenční kontrola se prodlužuje z jednoho na dva roky. To znamená, že při převodu nebo evidenci vozidla se méně často musí absolvovat samostatná evidenční kontrola, pokud má vozidlo platnou technickou kontrolu. Tuto změnu přinesla novela zákona o provozu vozidel a ulehčuje administrativu majitelům.
Co se týče každoročních STK u vozidel starších deseti let, zatím to není v ČR zavedené pravidlo. Evropská komise sice tento návrh předložila, ale v Česku platí stále dvouletý interval pro většinu osobních aut. Český Senát a další instituce proti zavedení roční kontroly stojí a odmítají ji zejména kvůli bezpečnostním, finančním a logistickým důvodům.
Praktické tipy pro majitele starších vozů
Když se připravujete na STK, myslete na světla, brzdy, pneumatiky a stav podvozku. Mnoho problémů zvládnete vyřešit za pár korun, například novými žárovkami nebo vyleštěním světel. Tyto drobnosti často rozhodují, zda projdete STK hned, nebo budete muset udělat opravy a opakovanou kontrolu. U složitějších závad je nejlepší být připraven a nezavírat oči před problémem.
Pravidelná a pečlivá údržba auta se mnohonásobně vyplácí, nejen z pohledu bezproblémového průchodu STK, ale především z hlediska bezpečnosti na silnici. I levnější, starší auta, pokud o ně dobře pečujete, projdou technickou bez potíží. Naopak i drahá a novější vozidla mohou skončit na STK s negativním výsledkem, když údržbu zanedbávají.
Zdroje: Ministerstvo dopravy, Garáž.cz