Rvačky před prodejnami Lidlu, Penny a Kauflandu. Lidé zjistili smutnou pravdu
Před každými svátky se opakuje stejný scénář. Parkoviště před obchody jsou plná, vozíky mizí a u pokladen se tvoří nekonečné fronty. Tlak stoupá, nervozita roste a hádky, strkanice nebo dokonce fyzické potyčky nejsou žádnou výjimkou. Nejinak tomu pravděpodobně bude i letos před Velikonocemi.
Jakmile lidé zjistí, že budou obchody zavřené, mají tendenci nakupovat ve velkém. Nákupní centra praskají ve švech, zákazníci se přetlačují o poslední kusy a atmosféra bývá všechno, jen ne klidná. Prodejci i ostraha mají plné ruce práce, aby situaci udrželi pod kontrolou.
Svátky vyvolávají „nákupní horečku“
Stačí oznámení o zavřených prodejnách během svátků – a lidé zamíří do obchodů ve velkém. Psychologové upozorňují, že podobné situace vyvolávají silný stresový efekt. Mozek vnímá nadcházející „nedostupnost“ potravin jako potenciální hrozbu. A to i přesto, že zavřené obchody trvají většinou jen den nebo dva.
V běžném týdnu si lidé rozloží nákupy podle potřeby. Před svátky však mají tendenci nakupit vše najednou. Kombinace přeplněných regálů, davů lidí, nedostatku místa a dlouhého čekání u pokladen vytváří prostředí, ve kterém je konflikt prakticky nevyhnutelný. Někteří zákazníci přestávají mít zábrany a ventilují napětí na ostatních.

Stres, frustrace a pocit ohrožení
Jedním z hlavních důvodů rostoucí agresivity v obchodech je celkově zvýšená hladina stresu ve společnosti. Podle průzkumů až tři čtvrtiny Čechů zmáhají přeplněné ulice a obchody v období svátečních nákupů. Více než polovině z nich vadí nezdvořilé a arogantní chování ostatních ve frontách. Nakupování se tak pro mnoho lidí stává zkouškou nervů.
Zatímco v běžném prostředí si lidé dávají větší pozor na své chování, přetížený mozek v nákupní horečce ztrácí kontrolu. Může stačit, že někdo ve frontě zakašle nebo se přiblíží příliš blízko a reakce je okamžitá. V extrémních případech se rozhoří i fyzické konflikty.
Agresivita se zvýšila už za pandemie
Podobné chování nebylo výjimečné ani v době pandemie, kdy zákazníci odmítali nosit roušky a docházelo k napadání ostrahy. „Paní mě i poplivala,“ líčí pracovník ostrahy Ladislav Magyar, který pracuje v jednom z orlovských supermarketů.
Zkušenosti z pandemie ale ukázaly, že problém není pouze v mimořádných opatřeních. Spíše se ukazuje, jak křehká je naše schopnost zvládat tlak v běžném životě. I mimo dobu covidu se zaměstnanci obchodů potýkají s nadávkami, výbuchy vzteku nebo urážkami, pokud zákazník narazí na situaci, která mu nevyhovuje, například zpoždění, vyprodané zboží nebo kontrolu věku při nákupu alkoholu.
Zákazníky aktuálně trápí „smrskflace“
Dalším faktorem, který zvyšuje nespokojenost a agresivitu zákazníků, je tzv. smrskflace – tedy zmenšování objemu zboží bez snížení ceny. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy:
„V posledních měsících výrazně roste agresivita zákazníků v obchodech. Stěžují si na zmenšování výrobků, což je rozhodnutí výrobců, které obchody nijak neovlivní, ale odnášejí to naši zaměstnanci.“ řekl.
Zákazníci si často neuvědomují, že pracovníci za pokladnou nemají s cenami nebo velikostí balení nic společného. Přesto jsou prvními, na koho si lidé svou frustraci vybíjejí. Tlak na ceny, obavy ze zdražování a všeobecná nejistota ve společnosti se tak přelévají i do každodenního nakupování.

Někteří raději volí online nákupy
Podle psychologů je jedním z nejúčinnějších způsobů prevence svátečního stresu plánování. Ti, kdo nakupují s předstihem, méně často zažívají frustraci z přeplněných obchodů a nedostatku zboží. Stále více lidí také volí online nákupy, právě proto, aby se vyhnuli přímé konfrontaci s přelidněnými centry.
Nákup přes internet podle průzkumu společnosti DPD snižuje míru stresu až u 66 procent zákazníků. Navíc šetří čas a často i peníze. Přesto velká část Čechů stále vyráží do kamenných obchodů, zejména kvůli čerstvým potravinám nebo na poslední chvíli.