Děti měly přinést do školy nejoblíbenější hračku. Učitelka si maminku zavolala a chtěla vysvětlení
Panenky, autíčka, stavebnice nebo plyšáci. To jsou populární hračky, které děti milují. Spousta z nás na nich také vyrůstala a před pár dekádami jsme na ně nedali dopustit. Ačkoliv jsou tyto druhy hraček stále populární, doba se mění. Dnes totiž nespočet dětí tráví čas u televizní obrazovky a hraje si s telefonem. Není se tedy čemu divit, že elektroniku považují za hračky, ačkoliv by tomu tak být nemělo.
Zatímco ještě několik let zpátky byl telefon pro děti privilegiem, v dnešní době s ním umí zacházet pomalu každý předškolák. Průzkumy odhalily, že každé čtvrté dítě tráví na mobilu více než pět hodin denně! A to rozhodně není správně. Podle odborníků totiž chytré telefony dětem a jejich vývoji příliš neprospívají. Neurolog Jan Stránský je toho názoru, že by děti telefon neměly mít vůbec. „To není názor, to je fakt potvrzený řadou nadnárodních studií, které víceméně ukazují, že používání mobilního telefonu – hlavně u dětí kolem osmi let. Vede víceméně k rozkladu sociálních dovedností, hloupnutí, k nástupu úzkosti a depresím,“ říká Stránský. Jak tedy čas u obrazovek u těch nejmladších regulovat? A lze telefony dětem v dnešní době úplně zakázat?

Telefon není hračka
Že jsou telefony pro děti blízkým předmětem ukázala i příhoda z jedné základní školy. Paní učitelka dala žákům za úkol, aby si další den do třídy přinesli svoji oblíbenou hračku. Hádáte správně – jedno z dětí si totiž přineslo mobilní telefon. A to se u paní učitelky rozhodně nesetkalo s pochopením. Šokovaně volala mamince a požadovala vysvětlení. „Není přece normální, aby šestileté dítě považovala mobil za nejoblíbenější hračku na hraní,“ překvapeně jí sdělovala. Maminka byla sama nesvá – neuvědomovala si totiž, kolik času její dítě na telefonu doopravdy tráví. Prý se jen dívá na pohádky. Video platformy jsou u dětí velmi oblíbené.
„Ukázalo se, že zde jasně vyniká YouTube. Rodiče ho dětem pouštějí od mala. Stává se tak přirozenou součástí jejich dnů a jeho obliba se s věkem nemění. Z výzkumu vyšlo, že ho sleduje 73 procent dětí ve věku 8 až 9 let a 74 procent dětí ve věku 12 až 13 let“ říká výzkumnice Tereza Friedrichová. Právě sledování online obsahu ale děti drží od skutečného hraní si s hračkami nebo kamarády. Umění vyhrát si přitom hraje klíčovou roli ve vývoji dítěte.
Dítě se musí umět vyhrát
Je nesmírně důležité, aby se dítě umělo samo zabavit. A to klidně s hračkami i bez nich. Technologie způsobují, že si děti nejsou schopné samy hrát, a to už v předškolním věku. „Pokud se vaše dítě dokáže zabavit samo, bez vaší neustálé pomoci, učí se tím mnoho cenných věcí, které mu usnadní život,“ píše server Maminka. Děti se také učí nezávislosti a samostatnosti. Dále se tím podporuje a zlepšuje jejich kreativita. Rozvíjí se i jejich představivost. Odborníci zdůrazňují, že je nejlepší, aby předškolní děti u obrazovek netrávily žádný čas. A pokud už jim technologie představena byla, rodiče by její používání měli mít pod kontrolou a čas limitovat na nezbytné minimum.
„Předškolní děti by měly před obrazovkou trávit maximálně jednu hodinu denně, a to za asistence rodičů a s kvalitním edukačním obsahem. Školní děti maximálně dvě hodiny denně mimo školní práci,“ zdůrazňuje server Líný oči. Na prvním místě by u dětí měla být lidská interakce. Obrazovky by neměly sloužit jako náhrada kvalitně stráveného času.

Hrozí závislost i sociální problémy
Má vaše ratolest neustále telefon v ruce? Pak byste měli zbystřit. Technologie totiž mohou být dobrým sluhou, ale zlým pánem. A tato hranice je dnes velmi tenká. „V budoucnu můžete totiž řešit u vašeho potomka nomofobii – závislost na mobilním telefonu, kterou lze přirovnat k závislosti na nikotinu či alkoholu. Telefon přináší dítěti užitečné nástroje pro výuku, ale jeho nadměrné užívání přináší značná rizika,“ píše web Alza. Mezi největší hrozby patří výchovné či akademické problémy, dále pak i psychické potíže. Přílišné používání telefonu může způsobit to, že dítě bude mít problém začlenit se do společnosti a najít si kamarády. Navíc se na internetu může potkat se šikanou či dokonce konzumovat nevhodný obsah.
„S nějakou formou kyberšikany se setkalo každé páté dítě. Ve 14 až 15 letech má tuto negativní zkušenost již 35 procent dospívajících, dívky pak častěji než chlapci,“ dodává Friedrichová. Podle statistik pak obecně platí, že téměř 4 z 10 dětí, které pravidelně tráví čas na sociálních sítích a internetu, mají v online světě nějakého kamaráda, kterého ovšem nikdy neviděly a osobně ho neznají. A i to může být problém, jelikož není jasné, kdo se na druhé straně za obrazovkou ukrývá. Rodiče by tak na čas, který jejich děti stráví u telefonu, měli dohlížet. Je důležité, aby o tom měli přehled.
Telefon pouze jako doplněk
Zaskočená maminka si sama neuvědomovala, kolik času její dítě na telefonu doopravdy trávilo. Slíbila, že se o situaci doma postará. Nakonec byla sama v šoku, když zjistila, že si její dítko doma samo prakticky s hračkami nehrálo – drtivou většinu času strávilo u obrazovky. Po domluvě se však vše postupně zlepšilo a dnes už telefon není jeho oblíbenou hračkou. Nezapomínejte tak, že telefon může sloužit jako vzdělávací a zábavný doplněk, neměl by ale při vývoji a výchově dítěte hrát prim.