Zbrojovka Z4, ikonické auto Vlasty Buriana. Nejluxusnější československý vůz své doby obdivoval i T. G. Masaryk
Jen málo aut se zapsalo do historie československého automobilismu tolik jako tohle. Pozornosti se těšilo i za hranicemi. A když se za jeho volant posadil slavný komik Vlasta Burian, stala se z něj hotová legenda. Seznamte se, Zbrojovka Z4, vůz, který uchvátil první republiku.
Když na počátku 30. let představila brněnská Zbrojovka model Z9, veřejnost tímto poněkud konzervativním vozem nijak uchvácena nebyla. Ani účast Z9 na prestižní Rallye Monte Carlo v roce 1931 nepomohla, jako by všechny marketingové strategie výrobců přicházely vniveč. Automobilová výroba ve Zbrojovce tak byla v roce 1932 na pokraji zániku. Zachránila ji až o rok později právě Zbrojovka Z4, technicky pokrokový model s pohonem předních kol, který se stal nejen prodejním hitem, ale i symbolem nové éry.
Tohle auto proslavila nová konstrukce i reklama Vlasty Buriana
Původně výrobce zvažoval nákup licence od německé DKW, kvůli vysoké ceně k tomu ale nikdy nedošlo. Místo toho tým konstruktérů pod vedením Bořivoje Odstrčila vyvinul vlastní typ, prototyp ZA32 dokončený v lednu 1933. Už v dubnu se sériový model Z4, přezdívaný „Silná čtyřka“, představil na pražském autosalonu, kde okamžitě vzbudil obrovský zájem. A to takový, že prvních 500 kusů bylo prodáno ještě před samotným zahájením výroby.
Zásadní roli v popularitě Z4 sehrál Vlasta Burian, tehdy nejslavnější československý herec a idol široké veřejnosti. Když začal jezdit roadsterem Z4, brzy po něm zatoužila celá republika. Co tehdy dělali slavní, chtěli dělat všichni. Burian navíc s vozem soutěžil v akcích elegance, vystupoval v reklamních spotech (například Tři muži na silnici) a stal se jeho oficiální tváří. Díky tomu se Z4 stal prvním československým sériově vyráběným vozem s předním náhonem a kultovním autem své éry.
Luxusní, ale levný. Obdivoval ho i Masaryk
Zbrojovka Z4 vynikala nejen pokrokovou konstrukcí, ale i elegantním vzhledem. Karoserie kabrioletů a roadsterů vznikaly na zakázku, často v dílně Zbrojovky ve Vršovicích pod vedením Jindřicha Dostála. Vozy sbíraly jedno ocenění za druhým, uspěly i na soutěžích elegance v Brně, Luhačovicích i Piešťanech.
Národní listy dokonce o tomto modelu psaly jako o nejlevnějším čtyřsedadlovém voze. Tehdy jste jej mohli pořídit již za 22 000 korun. Pro zajímavost, levnější byly snad jen dvou- či třímístné vozy značky Aero. Ty se daly pořídit již za necelých 17 000 korun. Ovšem ne všechny. Cena některých modelů na tehdejší dobu značně převyšovala pořizovací cenu Z4.
Pověst tohoto vozu přesáhla i běžnou motoristickou komunitu. Zbrojovku Z4 obdivoval i prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Ač se sám příliš nevozil, Z4 byla často zmiňována v kontextu reprezentativního československého designu a pokroku.

Z4 se stala národní pýchou
Z4 se neprosadila jen na silnicích, ale i ve sportu. V roce 1933 se zúčastnila slavného závodu 1000 mil československých, kde se vozy Z4 umístily v top desítce a získaly mimo jiné Cenu prezidenta republiky pro nejlepší tovární tým. Nejlepší posádka v roce 1934 (Mamula – Mašek) dosáhla průměrné rychlosti 92 km/h ve třídě do 1,1 litru.
Do centra pozornosti se Z4 znovu dostala v polovině roku 2014, kdy se objevila na poštovní známce. Tím Česká pošta vzdala hold této čtyřkolové legendě a připomněla tak, že Z4 je jedním z nepsaných symbolů motoristické národní identity.
Konec výroby a začátek legendy
Zbrojovka vyráběla Z4 v pěti postupně zdokonalovaných sériích až do roku 1936, kdy byla výroba zastavena rozhodnutím Ministerstva národní obrany. Poslední vozy byly prodány v roce 1937. Celkem vzniklo 2 750 kusů, což z ní činí nejúspěšnější model značky Zbrojovka. Ač dnes už Z4 na silnicích neuvidíme, její odkaz žije dál. K vidění je dnes výjimečně v muzeích a ve sbírkách, častěji na fotografiích, nejvíce ale v paměti národa. Zbrojovka Z4 není jen staré auto, je to symbol technického pokroku i slávy první republiky.
Zdroje: automobilrevue, tipcars