Zaměstnanci Fordu se bouří. Generální ředitel jezdí do práce čínským autem. Značka je velmi oblíbená i mezi Čechy, má to ale háček
Pokud jste ředitelem světově známé automobilky, dá se očekávat, že budete nadšeně jezdit některým z vozů vlastní výroby. Obrovský poprask u zaměstnanců a příznivců Fordu vyvolalo prohlášení výkonného ředitele automobilky, který přiznal, že namísto Fordu si užívá jízdu v automobilu jiné značky.
Tradiční výrobce aut Ford Motor Company nabízí pestrou paletu nejrůznějších vozů pro všechny příležitosti. Je tedy s podivem, že ředitel firmy Jim Farley používá ke své každodenní potřebě auto čínského výrobce. Navíc vlastnosti svého nového oblíbeného auta pravidelně vyzdvihuje v médiích a rozhovorech. Čínské automobilky dokonce považuje pro vlastní byznys za zásadní hrozbu.
Ředitele Fordu okouzlil čínský elektromobil
Jaké je tedy auto, které přinutilo Jima Farleyho zavrhnout vozidla vlastní firmy? Odpověď je možná překvapivá, protože čínskou značku, která je výrobcem tajemného auta, známe v Česku z úplně jiného technického odvětví. Jedná se o elektromobil Xiaomi SU7.

Farley svého nového oblíbence vyzradil v loňském roce. V rozhovoru pro pořad Fully Charged Show se rozhovořil o tomto autě, které firma Ford nechala přivézt z Číny, aby otestovala vlastnosti přímého konkurenta. Po vyzkoušení SU7 se ale Farley rozhodl si auto nechat pro vlastní potřeby. „Řídím ho už šest měsíců a nechci se ho vzdát,“ prohlásil na adresu čínského elektrického sedanu.
Podle dostupných informací se na situaci nic nezměnilo a ředitel Fordu si nadále užívá pohodlí a vymožeností, které mu Xiaomi SU7 poskytuje. Farley zároveň po zkušenosti s čínským vozem přiznal, že čínští výrobci elektromobilů jsou oproti Fordu výrazně napřed. Ocenil zejména moderní technické vybavení vozu, kterému se Fordy nemohou rovnat. Zřejmě i proto Ford v posledních letech ustoupil od ambiciózních plánů na výrobu několika modelů elektrických aut a celkově výrobu elektromobilů značně omezil.
Xiaomi už dávno nevyrábí jenom telefony
Na celé kauze nás v Česku může nejvíce zaujmout, že auto, které Farleyho tolik ohromilo, vyrábí značka Xiaomi. Tu známe především jakožto výrobce chytrých telefonů a dalších smart zařízení – náramků, hodinek nebo televizí. Xiaomi je oblíbené především pro své kvalitní a moderní produkty, které jsou ale zároveň cenově dostupné.

Čínský technologický gigant už ale dávno nevyrábí jen telefony a jejich příslušenství. V poslední době se výrazně zaměřuje na vybavení chytré domácnosti, zakoupit tedy můžete například chytré žárovky, zvonky, kamery, vysavače nebo také varné konvice či kávovary. Na českých ulicích je také možné zahlédnout prohánět se Xiaomi elektrokoloběžky.
Přestože se to prozatím na evropských silnicích výrazně neprojevilo, Xiaomi už několik let investuje do vývoje elektromobilů. Sériovou výrobu prvních vozů spustila firma v roce 2024, je tedy jen otázka času, než se dostupný čínský elektromobil prosadí i u nás.
Vůz Xiaomi SU7, čím elektromobil ohromil ředitele Fordu?
Výjimečnost elektrického vozu Xiaomi je zřejmá už z reakce ředitele Fordu. Model Xiaomi SU7 je elektrický sportovní sedan. Vyrábí se od roku 2024 ve třech různých verzích. Auto dominuje zejména tím, v čem má firma Xiaomi dlouholeté zkušenosti, tedy v chytrém vybavení. Futuristické ovládací panely a zařízení jsou propojené s řidičovým chytrým telefonem, hodinkami i celou chytrou domácností. Elegantní interiér auta je plně uzpůsoben pohodlnému řízení i ovládání centrální obrazovky.

Co se týče jízdních vlastností, ani tady SU7 nijak nezaostává za konkurencí. Výrobce se chlubí zrychlením z nuly na dvě stě kilometrů v hodině za 10,67 sekundy. Velmi pozitivně zní i informace o nabíjení a dojezdu elektromobilu, verze SU7 Max by měla po pouhých 15 minutách nabíjení být schopna ujet celých 510 kilometrů, zatímco standardní verze by za stejnou nabíjecí dobu zvládla asi 350 kilometrů.
Xiaomi SU7 vypadá krásně zvnějšku i zevnitř, v kombinaci s množstvím vychytávek, které nabízí ovládací panel auta, a slibným výkonem se není čemu divit, že ředitel Fordu, Jim Farley, byl tímto vozem tak okouzlen. Sami brzy uvidíme, jaký úspěch bude mít čínský elektromobil u nás, v Evropě se počítá se zahájením oficiálního prodeje v roce 2026.