Potvrzeno zákonem o zaměstnancích: konečně máte právo neodpovídat na pracovní e-maily o víkendech
Mobilní telefon je jako oheň, dobrý sluha, ale zlý pán. V mobilu najdeme úplně všechno, přístup do banky, vzdálený přístup k autu nebo dokonce i k pračce. A co když dostaneme v práci služební telefon? Na jednu stranu jásáme z toho, že nám účty za volání zaplatí někdo jiný, na stranu druhou ale cítíme závazek být na pracovním telefonu pořád k dispozici. Ostatně, proto ho taky máme. Nebo ne?
Když nám cestou z práce zazvoní služební telefon nebo dorazí pracovní e-mail, máme tendenci na něj okamžitě odpovědět. Ať už proto, že chceme dát najevo, že naše práce nám není ukradená, nebo prostě proto, že nechceme naštvat šéfa. Jenže v české legislativě nemá povinnost být k dispozici i po pracovní době žádnou oporu.
Když pošta chodí i po pracovní době
Český zákoník práce stanoví, že zaměstnanec je povinen vykonávat práci v dohodnuté pracovní době. Tedy nic mimo ni není jeho povinností. Jakmile se pracuje nad její rámec, už jde podle zákoníku práce o přesčas a ten také musí být řádně proplacen nebo nahrazen volnem. Pokud firma poskytne zaměstnanci mobilní telefon nebo firemní počítač, neznamená to, že tím získává nárok i na jeho volný čas. Naopak, zaměstnanec má právo všechny svěřené komunikátory vypnout a zprávy ignorovat.

Telefon musíte zvednout jen za výjimečných okolností
Existuje jen jedna výjimka, a tou je pracovní pohotovost. Pokud se se zaměstnavatelem dohodnete, že budete mimo pracovní dobu připraveni zasáhnout v případě potřeby, pak se jedná o zákonem posvěcený institut, za který vám náleží odměna ve výši nejméně 10 procent průměrného výdělku. Pokud na vás tedy připadne pracovní pohotovost, je vaší povinností v době sjednané pohotovosti telefon přijmout nebo odpovědět na e-mail.
Moderní technologie vytvářejí tlak na zaměstnance
Jak vyplývá ze znění zákoníku práce, neplacená permanentní dostupnost není v souladu se zákonem. V praxi se ale hranice mezi prací a soukromým životem někdy stírá. Moderní technologie umožňují okamžitou komunikaci a vytvářejí dojem, že je samozřejmé reagovat kdykoli.
Odbory volají po nutné změně
Pracovní e-maily se všemi požadavky, které během víkendu zaměstnancům přicházejí, tak většinou zaměstnanci také čtou, a často si jimi nechají zkazit víkend. Samotným zaměstnancům však nelze vyčítat, že jsou on-line pořád, na vině jsou už zaměstnavatelé, kteří vůbec pracovní záležitosti mimo pracovní dobu řeší. Odbory proto dlouhodobě prosazují, aby se do české legislativy výslovně zavedlo i právo na odpojení, které by tento problém řešilo přímo.

Inspirace ze zahraničí
Inspirací mohou být země, kde už podobné pravidlo funguje. Francie například od roku 2017 vyžaduje po zaměstnavatelích, aby stanovili interní pravidla pro elektronickou komunikaci mimo pracovní dobu. Podobná ustanovení platí i v Belgii nebo ve Španělsku, některé společnosti tu dokonce po pracovní době technicky blokují pracovní e-maily, aby zprávy nechodily v době, kdy mají zaměstnanci právo na svůj osobní život.
Zákoník práce říká jasně, mimo pracovní dobu není zaměstnanec povinen pracovat
Český zákoník práce zatím takhle daleko nejde, už dnes ale zaměstnance celkem citelně chrání. Pokud se zaměstnavatel snaží vytvářet dojem, že odpovídání na e-maily po pracovní době je otázkou pár vteřin a také známkou loajality, dopouští se jednání, které je v rozporu se zákonem. Neustálá dostupnost šéfovi není jen otázkou osobní slabosti, ale problémem, který lze vyřešit i právní cestou.
Žádný paragraf tedy zaměstnance nenutí být na příjmu ve dne i v noci. Zákoník práce naopak říká, že pokud nejste v režimu pohotovosti a nejste za tu připravenost náležitě odměněni, nikdo po vás nemůže chtít, abyste ve svém volném čase řešili pracovní záležitosti. Služební telefon klidně vypněte, firemní notebook nechte v kanceláři. Odpočinek je totiž vaše zákonná jistota, nikoli privilegium, o které byste museli žádat.