Zákeřný trik supermarketů cílí na důchodce a děti. Ti zbytečně utrácejí tisíce navíc a nemají se jak bránit
Obchodníci mají v rukávu spoustu triků, jak z vás vylákat peníze navíc. Nejvíce cílí na děti a seniory, nezřídka kdy se ale jejich praktikami nechají zlákat i mladí lidé. Předejít tomu je přitom poměrně snadné.
Také se vám stalo, že jste se vydali do obchodu pro jednu konkrétní věc a nakonec jste se vrátili domů s plnou taškou jídla, avšak bez potraviny, kvůli které jste cestu do obchodu vážili? Obchodníci moc dobře vědí, co dělat, abyste v jejich prodejnách nechali co nejvíce peněz. Čím to tedy je, že máte v obchodě během chvilky košík narvaný k prasknutí, i když jste neplánovali dělat velký nákup?
Umístění zboží
Prodejci vás umí zaujmout. A nemusí jít zrovna o velké bannery křičící slovo „sleva”. Bohatě stačí, když zboží, které chtějí prodat, umístí v regálech do úrovně vašich očí. Řekněme, že se do supermarketu vydáte například pro olivový olej. V drtivé většině případů budou právě v úrovni očí průměrně vysokého dospělého člověka olivové oleje té nejdražší kategorie. Leckdy pak právě po takovém produktu sáhneme bez toho, aniž bychom se rozhlédli kolem sebe. V nižších policích přitom snadno narazíme na velmi podobné zboží, které ovšem stojí mnohem méně.
U sladkostí se zase obchodníci zaměřují na děti. Dražší cukrovinky se tedy většinou nachází ve spodních policích, kde na ně nejmenší snadno dosáhnou a mohou je během chvilky propašovat do vašeho nákupního vozíku. Věděli jste o tom, že někteří výrobci potravin dokonce různým supermarketům platí takzvané „regálné”? Tím si zajišťují, že právě jejich produkty budou v zorném poli cílových skupin.

Velké slevy na jednom místě
Poměrně známým trikem je rovněž umísťování všech zlevněných produktů na jedno místo – buď na samotný začátek prodejny, nebo naopak na její konec. Právě u těchto regálů se spousta lidí zastaví, aby se porozhlédla, co může nakoupit výhodněji. A začíná strkat do vozíku věci, které vlastně ani nepotřebuje. Jsou přece ve slevě a nabídka je omezená!
Častokrát se pak stává, že i když jste šli například jen pro mléko, vajíčka anebo pečivo, najednou se přehrabujete zlevněným zbožím a do košíku cpete naprosté zbytečnosti. Této fintě podléhají hlavně senioři.
Pozor na falešné akce
Tou vůbec nejpodlejší praktikou, kterou některé řetězce dělají, je umělé navyšování cen u potravin a jejich následné snížení. Představte si produkt, který je běžně v obchodě k dostání ze 49,90 Kč. Ta samá věc je pak v rámci slevové akce prodávána za 44,90 Kč, přičemž je u ní coby původní cena napsáno 79,90 Kč. A to jen proto, aby se mohl obchodník kasat tím, jak moc zboží zlevnil. Zákazník najednou nabývá dojmu, že si takovou akci nemůže nechat ujít, a tak spěchá do supermarketu, aby si daný produkt zakoupil.
Za podobné chování už Česká obchodní inspekce mnohé řetězce potrestala nemalými pokutami. I tak se ale s umělým navyšováním cen stále můžeme bohužel poměrně často setkat.

Nenechte se nachytat
Prodejci jsou mazaní. Je ale poměrně snadné se nenechat zlákat k nákupu, který jste ani neplánovali. Než vyrazíte do obchodu, napište si nákupní seznam a držte se jej. Jestliže pravidelně nakupujete v supermarketu, který dobře znáte, snažte se seznam napsat s ohledem na to, jak je v prodejně zboží uspořádáno. Vyhnete se zbytečnému kličkování v uličkách, během kterého by vám mohlo padnout do oka něco, pro co jste vůbec nešli.
Zároveň se zaměřte i na výši slevy. Je nějaký produkt zlevněný o více jak 50 %? Než se obléknete a vyrazíte na nákup, podívejte se na internetu, za kolik se běžně daná věc prodává, a zjistěte tak, zda se vás obchodník jen nesnaží napálit. Možná během svého pátrání zjistíte, že se dá jinde zboží zakoupit za ještě nižší cenu, a to dokonce bez slevové akce.