Z Německa dorazilo varování, které děsí policii i banky. Hrozba se řítí přímo k vám. Češi, braňte se!
Internetový svět v dnešní moderní době nabízí svým uživatelům mnoho vychytávek a výhod. Během vteřiny si vyhledáte, co potřebujete. K dispozici máte návody, recepty a naučná videa. Můžete také využívat sociální sítě a streamovací platformy. Nelze opomenout ani internetové nakupování a objednávání jídla. Být online výrazně usnadňuje lidské životy. Internet s sebou ale nese i určitá rizika.
Negativem jsou nejrůznější podvody. Zlodějíčci se z lidí snaží skrz různé e-maily, aplikace, zprávy či webové stránky vylákat peníze nebo jim odcizit citlivé osobní informace. „Za loňský rok ztratili lidé v Česku kvůli finančním podvodům 1,4 miliardy korun! A útoků přibývá – meziročně jich bylo o čtvrtinu víc,“ říká mluvčí České bankovní asociace Radek Šalša. Obětí se přitom může stát úplně kdokoliv. „Není to o tom, že byste byli naivní nebo hloupí. Stačí chvilka nepozornosti nebo moment, kdy máte strach,“ dodává. Podvodníci jsou totiž stále vynalézavější a nápaditější. A neustále zkouší nové nekalé praktiky. Nyní je v oběhu další nový způsob, jak lidi napálit.

Zákazníci aerolinky
Tentokrát se zloději zaměřují na cestovatele. Konkrétně se jedná o uživatele věrnostního programu Miles & More, který má pod sebou německá letecká společnost Lufthansa. „Cestování je mnohem víc než jen cesta z bodu A do bodu B. Cestování znamená také objevování nových světů. Náš program pro časté cestování a odměny Miles & More vám nabízí řadu výhod, díky nimž bude vaše cestování ještě příjemnější. Sbíráte také cenné míle ve vzduchu i na zemi, abyste si mohli dopřát atraktivní odměny sobě nebo ostatním,“ píše Lufthansa na svých stránkách. Program funguje jednoduše – zaregistrujete se a pod svým profilem si poté kupujete letenky. Na vašem účtu se sčítají míle, které díky letům zdoláváte. Dostáváte i body. Za ně pak získáváte různé výhody, jako například možnost navštívit letištní salonek, přednostní nástup do letadla či odbavené zavazadlo navíc zdarma. Čím více mílí a bodů, tím lepší letecký status.
Miles & More má ovšem více než 300 partnerů, a tak výhody můžete kombinovat. Součástí projektu je také například Amazon, aerolinie Eurowings nebo hotelová stránka Booking.com. Program k dnešnímu dni čítá více než 37 milionů uživatelů.
Podvodníci se vydávají za zástupce společnosti
Aerolinky většinou své věrnostní programy dobře promují, jelikož samozřejmě chtějí získat co nejvíce stálých zákazníků. Členství je zadarmo, registrací a vytvořením účtu tedy nic nezkazíte. Právě věrnostní program Lufthansy se ale stal terčem nových online útoků. Podvodníci lidem rozesílají falešné phishingové e-maily. Phishing znamená, že se zloději vydávají za důvěryhodné instituce. Může jít o banky, pošty, firmy, státní orgány nebo právě letecké společnosti. V zaslaných zprávách pak od klientů vyžadují osobní údaje, přístupová hesla nebo údaje z platebních karet. To vše za účelem zneužití. A právě takové podvodné zprávy se začaly šířit napříč německou a rakouskou klientelou Lufthansy.
Hlavně neklikat
Podvodníci totiž členům programu Miles & More posílají e-maily, ve kterých se píše, že u nich společnost zaznamenala neobvyklou aktivitu na jejich účtech. Odesílatelé na zákazníky apelují, aby si okamžitě účet zkontrolovali a vyloučili něčí neoprávněný přístup k jejich údajům. Na konci e-mailu se nachází odkaz, který má příjemce přesměrovat na webovou stránku Lufthansy. Stránka je ovšem falešná a pokud do ní zadáte své osobní údaje, dostanou se do rukou podvodníků.
„Čím dál více rafinovanější způsoby podvodů, kdy se vám někdo snaží vyluxovat účet, se objevují výhradně na internetu. Tam směřuje sto procent podvodných výzev, třeba SMS nebo emailů s odkazem. V praxi nedochází k prolomení bankovnictví přes mobilní aplikaci, ale přes internet. Zjednodušeně mobilní bankovní aplikace je prostředí, kde jste jenom vy a vaše banka. Na internetu jsou ,všichni‘,“ říká Marek Ditz z Partners Banky.

Důrazná kontrola
Před tímto novým klamem už zákazníky varovala samotná Lufthansa i německé a rakouské státní orgány. Podle nich e-mail na první pohled vypadá věrohodně, stačí tak chvíle nepozornosti a váš účet může být napaden. Jestliže jste jakoukoliv zprávu od programu Miles & More nedávno obdrželi, důsledně ji zkontrolujte. Podvodné e-maily často neobsahují žádný osobní kontakt a používají pochybné adresy odesílatelů. Logo Lufthansy může být lehce nepřesné. Hlavně neklikejte na žádný odkaz a vše si raději zkontrolujte tím, že do svého internetového vyhledávače naťukáte oficiální webové stránky společnosti. Podezřelé e-maily raději přesuňte do spamové složky.
Podvod už má první oběti
Falešná zpráva už má na svědomí hned několik obětí. Zatím jsou ale evidovány případy pouze v Německu a Rakousku. Miles & More nicméně využívá i nespočet Čechů. Lufthansa patří mezi oblíbené evropské letecké společnosti – seženete u ní lety jak po Evropě, tak do celého světa. Aerolinka celkem lítá do 71 zemí. Kromě starého kontinentu se s ní můžete vypravit i do Afriky, Severní a Jižní Ameriky a Asie. Patříte mezi její zákazníky a členy věrnostního programu? Mějte se tedy na pozoru.
Ačkoliv je internet nyní už nepostradatelnou součástí našich každodenních aktivit, nezapomeňte, že je nutné být obezřetní. Své osobní či platební údaje nikdy nikomu nesdělujte ani je nikde nevyplňujte. Vše vyřizujte přes oficiální weby a důkladně kontrolujte jejich vzhled. V případě nejasností se obraťte na zákaznický servis a vše proberte se zástupcem společnosti.