Vysvědčení končí! Vláda oznámila, kdy ho žáci dostanou naposledy
Vysvědčení je celá desetiletí noční můrou nejen mnoha školáků, ale také jejich rodičů. Proto je pravděpodobně potěší zjištění, že v budoucnu se mu vyhnou – tedy alespoň částečně. Dosavadní způsob klasifikace na základních školách totiž v brzké budoucnosti čekají poměrně zásadní změny.
Donedávna byli žáci většiny českých základních škol zvyklí na to, že dvakrát ročně obdrží vysvědčení. Na něm se objevovaly známky od 1 do 5. Čím vyšší číslo, tím horší studijní výsledky žák odvedl.
Není proto vůbec divu, že v mnoha dětech tento nedílný prvek vzdělávání vyvolával strach z toho, že se na ně budou zlobit rodiče, spolužáci se jim budou posmívat a oni sami budou mít ze sebe špatný pocit.
Vysvědčení na některých školách už nyní vypadá jinak
Jedinou výjimkou až dosud bylo pololetní vysvědčení v první třídě, na kterém děti dostávají známku pouze jednu, a to většinou jedničku, pokud se alespoň trochu snaží. Případně dvojku, pokud mají skutečně zásadní mezery.
V poslední době se také začaly objevovat školy, ať už státní nebo soukromé, které se rozhodly přejít na klasifikaci pomocí slovního hodnocení. To znamená, že každý žák obdrží od učitele něco jako dopis, ve kterém mu podrobně vysvětlí, jak si ve kterém předmětu zrovna vede – v čem se zlepšil, co se mu daří a na čem by naopak měl zapracovat.
Tento způsob klasifikace má své příznivce, ale také odpůrce. Jako výhodu většina laiků i odborníků vidí zejména to, že žák díky takovému hodnocení zcela přesně ví, co konkrétně musí udělat, aby se úroveň jeho znalostí zlepšila. Odpadá také stres z toho, že se na vysvědčení objeví nedostatečná nebo z toho, že soused v lavici dostane lepší známku a bude se mu smát.
Slovní hodnocení má svá pro a proti
Naopak ale existují také některé nevýhody. „Nevýhodou slovního hodnocení pro učitele je velká časová náročnost a koneckonců i složitost související se samotnou formulací. Rizikem může být i to, že když učitel slovně hodnotí, posuzuje projevy žáka ze svého zorného úhlu, a tak se do hodnocení žáka a jeho výsledků může přirozeně promítat i jeho osobnost, a to může být tudíž velmi subjektivní,“ uvádí odborná publikace Školní vzdělávací program krok za krokem.
Další možné úskalí pak nepředstavují samotní žáci, ale jejich rodiče. „Rodiče našich žáků nejsou zvyklí číst a správně interpretovat slovní hodnocení. Pro učitele, který se rozhodne pro slovní hodnocení, nastává proto ještě další nelehký úkol, a tím je systematická práce s rodiči a jejich představami o správném a účinném hodnocení,“ stojí v knize.
Systém klasifikace se brzy zásadně změní
Ministerstvo školství oznámilo, že ve školním roce 2027/2028 bude slovní hodnocení zavedeno ve všech prvních třídách v Česku, a to nejen na vysvědčení, ale v průběhu celého školního roku. O rok později k tomu dojde také ve druhých ročnících. Následně bude analyzován dopad tohoto kroku, aby mohlo být posouzeno, zda je dobré novinku rozšířit také do dalších ročníků škol.
Ministerstvo školství si od tohoto kroku slibuje zejména to, že mladší děti přestanou na školu nahlížet jako na konkurenční prostředí plné stresu a místo toho pochopí její skutečný potenciál – tedy že jde o prostor, ve kterém člověk může růst a zdokonalovat se, aniž by se nutně musel srovnávat s ostatními.
Ministerstvo školství doufá, že ubyde odkladů
Odborníci věří, že díky tomuto kroku by mohlo ubýt i odkladů povinné školní docházky. Nedávná data totiž ukázala, že jejich počet v Česku je poměrně alarmující. Mnoho let už jejich počet neklesl pod 20 procent žáků a například v Česku se odklad týká třikrát více žáků, než například na sousedním Slovensku.
Právě to je jedním z důvodů, proč můžeme očekávat, že školský systém projde v dohledné době poměrně velkého množství změn.