V Penny vám od května mohou zakázat nakupovat, pokud odmítnete zodpovědět na tuhle otázku
Nejspíš každý zákazník tuší, jak by se měl v obchodě chovat a čemu by se naopak měl raději vyhnout. Někdy si ale nejsme vědomi základních pravidel, která mnoho lidí běžně porušuje, a to i každý den. Například v Penny si při porušení podmínek zákazníci mohou koledovat dokonce i o zákaz nakupování v obchodě. Samozřejmě však záleží zejména na přístupu a chování zákazníků.
Spousta lidí nevědomky porušuje návštěvní řád řetězců, které jej vytvořily za tím účelem, aby mohli všichni zákazníci nakupovat v klidu a bez zbytečně vyhrocených a nepříjemných situací, jež by někoho mohly odradit od příštího nákupu. Mezi tyto řetězce patří i Penny, které má v podmínkách něco, o čem spousta lidí pravděpodobně nemá nejmenší tušení. Jenže ruku na srdce: kdo z nás si návštěvní řád před nákupem skutečně přečte?
V Penny máte povinnost používat nákupní košík nebo vozík
Někteří zákazníci, kteří jdou jen na malý nákup, si potraviny vezmou do ruky, případně do vlastního nákupního košíku. Ačkoliv jim na tom nepřijde nic zvláštního, ve skutečnosti to není tak úplně dovoleno. Potíž je skutečně především v tom, že mnoho lidí nečte provozní řád obchodů, což se jim někdy může vymstít.

Pokud tedy budete vesele nakupovat bez košíku a zaměstnanec Penny se vás zeptá „Kde máte košík?“, pak byste si pro něj měli rychle utíkat. V opačném případě riskujete potíže spojené s porušením provozního řádu. Samozřejmě záleží také na vašem přístupu. Pokud se omluvíte, pravděpodobně si zaměstnanec Penny z vašeho přestupku těžkou hlavu dělat nebude. Ale pokud budete neústupní či se budete dokonce hádat, pak by to pro vás nejspíš moc dobře nedopadlo.
A jak přesně zní znění daného pravidla? To si můžete sami přečíst. „Zákazníci musí k nákupu využít nákupních vozíků nebo nákupních košíků určených společností k použití při nákupu, aby bylo zboží, které zákazníci odeberou z regálu, po celou dobu viditelné, než bude zaplaceno. Pokud bude zboží, které zákazník odebere z regálů nebo jiných míst v prodejně určených k prodeji zboží, uschováno v zavazadlech, taškách, kabelkách zákazníka či jiných prostorech zákazníka, zákazník může být požádán o kontrolu těchto zavazadel, tašek, kabelek či jiných prostor (a to i po zaplacení),“ píše se v provozním řádu Penny. Ten je poměrně obsáhlý a je v něm přesně popsáno vše, co řetězec požaduje nebo naopak zakazuje. Zákazníci si ho mohou kdykoliv přečíst nejen online, ale i v každé prodejně.
Zákazníci se tak mohou dozvědět například i to, že je může personál v případě nutnosti požádat, aby ukázali obsah svých tašek. „Zaměstnanci prodejny a ostraha prodejny mají právo požádat zákazníka o nahlédnutí do obsahu jeho zavazadel, tašek, kabelek či jiných prostor, a to za účelem kontroly zakoupeného zboží a dodržování pravidel provozního řádu.“
Jak se chovat v obchodě?
Zákazníci by se k sobě v obchodě měli chovat zejména ohleduplně, nebýt hluční, nestrkat se a často se hodí i trpělivost – třeba v případě, kdy je v obchodě moc lidí a tvoří se dlouhé fronty. Lidé by se měli chovat s úctou také k nabízenému zboží a v případě nehody (například když něco rozbijete) kontaktovat pracovníka obchodu. Samozřejmostí je i to, že by se nemělo konzumovat jídlo a pití ještě předtím, než je zaplaceno, což často dělají zejména rodiče dětí, kteří svému dítěti dají sníst kus pečiva nebo nějakou sladkost. V takovém případě může zaměstnanec obchodu zasáhnout.
Pokud si do obchodu rádi nosíte vlastní nákupní košík, zkuste se zeptat personálu prodejny, jestli jim to nevadí. Uvidíte, že se třeba domluvíte a problém to nebude – zejména, pokud daný obchod navštěvujete pravidelně.