V Penny můžete být obviněni z krádeže i pokud jste nic neukradli. Stačí udělat chybu při parkování
Nakoupit si v Penny vypadá na první pohled tak jednoduše. Vezmete si vozík, nakoupíte, zaplatíte a odjíždíte. Jenže i při rutinním nákupu se můžete dostat do situace, kdy porušíte pravidla a rázem se ocitnete v pozici člověka podezřelého z krádeže. A ani přitom nejde o zboží.
Stačí totiž udělat jednu nenápadnou chybu, kterou si v daný moment ani neuvědomíte. Přesto na vás může v tu chvíli padnout stín podezření a vy budete mít co vysvětlovat. Formálně se totiž ocitnete v rozporu s provozním řádem. Překvapivě nejde o to, co jste zapomněli zaplatit nebo jestli vám z tašky nevykukuje nějaké zboží, které tam nemá co dělat. Celý problém se může točit kolem toho, kde jste zaparkovali.
V provozním řádu prodejny Penny se v bodě 5.3.325 uvádí: „Odvoz nákupních vozíků a košíků z prostor prodejny a před prodejnou může být považován za krádež.“ Jinými slovy, pokud si nákup odvezete v nákupním vozíku až k autu, které stojí mimo parkoviště prodejny, můžete se tím dopustit porušení pravidel provozovny.
I když jste se jen nechtěli tahat s nákupem, zaměstnanci nebo ostraha mohou vaše jednání za určitých okolností vnímat jako pokus o odcizení vozíku.
Může z toho být problém?
Obvykle ne, pokud situaci vysvětlíte, vše se bez potíží vyřeší. Nikdo vás nebude automaticky označovat za zloděje, spíš se tím ocitnete v poněkud nepříjemné až trapné situaci. Ale v praxi se můžete setkat s tím, že budete muset vysvětlovat, proč jste s vozíkem opustili vymezený prostor. Situace se může zkomplikovat tehdy, kdy se vozík nevrátí na určené místo, poškodí nebo úplně ztratí. Pak už je totiž možné takové jednání považovat za neoprávněné odcizení majetku prodejny.

Jak se tomu vyhnout?
Nejlepší obranou je vědět, že takové pravidlo vůbec existuje. Pokud máte auto zaparkované mimo parkoviště prodejny, vezměte si s sebou na nákup tašku nebo přepravku. Vyrazíte-li na nákup ve dvou, může jeden z vás počkat s nákupem před prodejnou a druhý mezitím pro auto dojít.
Když se ale rozhodnete neztrácet čas a vyjet s košíkem mimo parkoviště, připravte si odpověď na otázku, proč. Většinou stačí říct, že jste zaparkovali jen kousek vedle, tím bývá situace vyřešena. Nezapomínejte ale košíky vracet zpátky na místo k tomu určené. Komu se nechce s vozíkem vracet, ten musí počítat s následky svého počínání.
Proč to v Penny řeší tak přísně?
Nákupní vozíky nejsou levná záležitost a často se stávají předmětem krádeží nebo končí odhozené někde mimo prodejnu. V konečném důsledku jde tedy o další náklady, které by obchod mohl promítnout do cen zboží, které zaplatí všichni zákazníci, a to i ti, kteří se vůči prodejně ničím neprovinili. Toto pravidlo tedy není zaměřeno na slušné zákazníky, ale slouží jako právní pojistka proti ztrátám a poškození majetku. Penny tím chrání své vybavení, rozhodně jím nechce útočit na své zákazníky.

Nejde o výjimku, pravidlo mají i jiné řetězce
Podobná ustanovení nejsou doménou pouze Penny. Také jiné obchodní řetězce chrání své vozíky podobným způsobem, proto je pro zákazníky zvlášť důležité tato pravidla znát. A i takové malé pravidlo může mít velký dopad, pokud na něj narazíte v nesprávný okamžik.
Buďte v obraze, předejdete tím nedorozumění
Tohle pravidlo vás tedy sice možná překvapilo, ale teď už o něm víte. Až příště zaparkujete kousek od Penny a projedete se vozíkem až k autu, stačí s tímto pravidlem počítat. Nejde sice o žádné drama, ale jak se říká, pořádek dělá přátele. Malá změna ve vašem nákupním návyku vám může ušetřit velké vysvětlování.