Lidé házejí tuto účtenku do koše, a přitom mají nárok na stovky korun zpět
Vyhazujete účtenky ze supermarketu? Tak to je zásadní chyba. Můžete tak totiž přijít o stovky, v některých případech i o tisíce korun. Doporučujeme si nějakou dobu účtenku z nákupu ponechat a využít ji ve chvíli, kdy bude třeba. Podívejme se na to, proč.
Supermarkety v Česku nabízejí za účtenky různé bonusy a výhry. Jestli se chcete zúčastnit, účtenku nevyhazujte.
Bonusové akce supermarketů
Ať už je to Lidl, Penny, Kaufland nebo jakýkoliv jiný řetězec, někdy vyhlašují speciální soutěže, které zahrnují podmínky jako nákup daného produktu v určitém množství a registrace účtenky online. Na účtenkách se mohou objevit čísla, která vám teoreticky zajistí výhru. Pokud je taková akce spuštěná, obvykle je malá šance, ale výhra je o to větší, například dovolená, nebo zaplacení části hypotéky. Takové soutěže bývají ojedinělé, ale občas se objeví a je tak zajímavé je sledovat.

Velkou výhodu a mnohem větší šance pak mají uživatelé aplikací obchodních řetězců. Nemusí totiž sbírat papírové účtenky, protože se přes aplikaci dostanou k obrovskému množství zákaznických slev a speciálních, často limitovaných nabídek. Za body z nákupu tak mohou vyplňovat kartičky a nakonec si za značnou slevu koupit vybavení do kuchyně, elektroniku, sportovní potřeby nebo potraviny a nápoje. K takovým výhodám se ovšem dostanou pouze uživatelé se staženou aplikací, kteří se do ní zaregistrují.
Hlavní důvody, proč nevyhazovat účtenku
Největším rizikem je kvůli vyhozené účtence nemožnost vrátit zboží, které je vadné nebo vám nevyhovuje. Opět platí, že výhodu mají lidé s elektronickou účtenkou v aplikaci, kde se na rozdíl od papírové účtenky neztratí.
- Záchrana při reklamaci
Reklamace je dnes běžnou součástí obchodního vztahu mezi prodejcem a zákazníkem. K okamžitým reklamacím, například hned po vybalení nákupu doma, dochází téměř denně, ale je nutné splnit podmínky pro reklamaci, které mají obchodníci podobné, i když se mezi nimi mohou objevit rozdíly. Účtenka pak dokládá, zda jste zboží koupili u daného prodejce, kdy a za kolik. Podle toho se prodejce zachová a většinou vám vrátí peníze. Musí se ale jednat o prokazatelně vadné nebo prošlé zboží.
Díky účtence můžete také zboží reklamovat v záruční době, která se počítá na měsíce a roky. Platí to hlavně u elektroniky, spotřebičů a oblečení nebo obuvi. Patříte mezi zákazníky, kteří rádi nakupují vybavení v Lidlu, například od dodavatele Parkside? Pak doporučujeme si účtenku řádně uschovat.

- Účtenka účetnictví
Účtenku využijí také zákazníci, kteří si nákup mohou dát do nákladů ve své firmě, ať už jsou zaměstnanci nebo podnikatelé.
- Pomocník při hlídání výdajů
Účtenky vám mimo jiné pomohou s rodinným rozpočtem. Díky nim si jednoduše vypočítáte, kolik peněz měsíčně utratíte za různé typy nákupů. Pak lze přijít i na to, které zboží je dlouhodobě cenově výhodné a které nikoliv, nebo u kterého se podezřele mění cena. Lze tak předejít nekalým praktikám obchodníků v oblasti slevových akcí.
- Ochrana před podvodem
Účtenka chrání obchodníka a spotřebitele v případě podvodu. Spotřebitel ji také může použít jako doklad během sporu s obchodníkem u České obchodní inspekce.
- Kontrola namarkovaného zboží
Docházet může i k nechtěným chybám. Například se některé zboží započítá dvakrát. V takovém případě je ale potřeba si kontrolovat namarkované zboží a účtenku už během nákupu.
- Důkaz při pojistné události
No a posledním důvodem pro shromažďování účtenek je jejich využití u pojistné události. Může se stát, že některé vaše věci zachvátí požár, záplavy nebo se stanete obětí vloupání a krádeže. Pak u pojišťovny lépe doložíte, že jste dané věci skutečně měli ve svém vlastnictví a zároveň jaká byla jejich hodnota.
Zdroje: zena.aktualne.cz, archiv.hn.cz, idnes.cz