Tuhle chytrou věc používá celá Evropa. Čeští důchodci jí ale nevěří a zbytečně si komplikují život
Potřebujete si něco vyřídit na úřadě, a tak se vypravíte na nejbližší pobočku. Sednete si do čekárny plné lidí a vyčkáváte, dokud na vás nepřijde řada. Najednou však na přepážky chodí lidé, kteří přišli až po vás. Jak je to možné, když jste dorazili první? Nevěřícně čekáte dál, až se konečně dostanete k zaměstnanci úřadu a vyřídíte si, co je potřeba. Chcete se vyhnout dlouhým frontám? Díky této vychytávce vám vyřizování místo dlouhých hodin zabere jen pár minut.
Dejte sbohem dlouhým frontám díky tomuto jednoduchému systému, který už je běžnou součástí většiny evropských zemí. Česko není výjimkou, bohužel se projektu stále mnoho lidí straní. Jedná se především o seniory, kteří si nejsou jistí svými technologickými schopnostmi a technologiím navíc stále příliš nevěří. Netuší ale, že s touto vychytávkou mohou ušetřit velké množství času. A v některých případech dokonce celou návštěvu úřední pobočky!

Vše online
Klíčem k úspěchu a rychlejšímu vyřizování je systém zvaný e-government. Jde o elektronickou státní správu, která přináší českým občanům nespočet výhod. Umožňuje totiž lidem efektivnější a rychlejší komunikaci s úřady, vyřizování žádostí a plánování schůzek. Elektronický systém snižuje administrativní zátěž státních zaměstnanců, jelikož je díky němu možné žádosti vyřizovat po internetu i mimo jejich pracovní dobu. A to z pohodlí domova!
Doražte v domluvený čas
Vezmeme to ale popořádku. Jestliže na pobočku úřadu skutečně musíte, můžete online systém využít ke sjednání schůzky na přesně daný datum a čas. Stačí se podívat na internetové stránky úřadu a schůzku si zamluvit. Poté už se můžete na pobočku dostavit přesně ve smluvený termín – vyhnete se tím čekáním ve frontě a nikdo vás nebude předbíhat. Váš den tak bude mnohem efektivnější a bez zbytečného plýtvání času. Online rezervace jsou skvělým řešením a časovou úsporou. Proto neváhejte a veškeré schůzky si raději rezervujte předem.
Z pohodlí domova
I tak ale může být běhání po úřadech otravné. Nicméně výhodou e-governmentu je fakt, že se fyzické návštěvě poboček můžete úplně vyhnout! A právě vyřizování žádostí z pohodlí domova je jedním z hlavních cílů celého projektu. Elektronizace má za úkol zlepšit fungování veřejné správy. Informační technologie mají veřejnosti usnadnit styk s úřady a snížit čekací doby. Administrativní procesy by pak měly být rychlejší a zákazníci spokojenější. Systém nabízí i větší flexibilitu, jelikož lidé nejsou omezeni úředními hodinami. Dejte sbohem zdlouhavému papírování a žádosti a formuláře jednoduše odevzdávejte po internetu. Právě to vám totiž e-government dovolí.

Snadné přihlašování
Základní pilíře systému byly přitom vybudovány mezi lety 2007-2013. Dnes online vychytávku používá mnoho mladých lidí, senioři a jedinci starší 50 let jsou k němu ale stále skeptičtí. Není se však čeho bát. Vše je velmi snadné. Je pouze nutné vytvořit si identitu občana, díky které se do systému přihlásíte. Jestli máte chytrý telefon, můžete si stáhnout aplikaci Mobilní klíč, která stejně jako identita občana ověří vaši identitu a umožní vám přihlašovat se do různých online portálů e-governmentu. O svou bezpečnost se bát nemusíte – data přenášená a ukládaná v rámci systému jsou šifrována a celý internetový projekt je pravidelně auditován a monitorován. K přihlášení je používáno vícestupňové ověřování. Nebuďte tedy vůči systému podezřívaví a dejte mu šanci. Uvidíte, že vám výrazně usnadní život.
Daně i žádost o dávky
A co má tedy e-government pod palcem a k čemu přesně ho můžete využít? Spadají pod něj online portály, skrz které můžete odevzdávat různé žádosti, formuláře a dokumenty. Konkrétně je řeč třeba o daňových přiznáních, žádostech o sociální dávky, žádostech o důchod nebo registracích na úřadu práce. Patří sem i datová schránka, díky které můžete snadno elektronicky komunikovat s úřady. V neposlední řadě také skrz e-government získáte přístup k informacím o úřadech, jejich službách a legislativě.
Kontaktní místo
Spadá sem i funkce Czech POINT, díky které rychle získáte potřebné výpisy. Může se jednat třeba o výpis z trestního rejstříku nebo katastru nemovitostí. „Elektronické služby v rámci Czech POINTU umožňují online napojení na předem definované rejstříky. Výpis, který je čistě elektronický, je následně vytištěn a v listinné formě předán žadateli o službu. Tento postup umožňuje další uplatnění získaných dat zpravidla u státních institucí, které by nebyly schopny zpracovat elektronický výpis opatřený elektronickým podpisem nebo elektronickou značkou,“ píše na svých stránkách Ministerstvo vnitra. Právě Czech POINT byl jedním ze základních stavebních kamenů digitalizace a pro lidi slouží jako kontaktní místo s veřejnou správou. Jeho pobočky najdete například na poště, u notáře nebo na úřadech. Díky Czech POINTU můžete efektivně digitálně komunikovat se státem.

Zkuste kurzy či školení
Jak již bylo napsáno výše, k používání systému je nutné zvolit si způsob, jakým se do něj budete přihlašovat. Jde to i bez složitých jmen a hesel – stačí si stáhnout zmíněný Mobilní klíč, založit si identitu občana nebo využít například bankovní identitu. Je samozřejmě pochopitelné, že elektronizace může být pro lidi v důchodovém věku náročná. Naštěstí dnes existují nejrůznější kurzy, kde vás s technologiemi naučí. Výuka zahrnuje práci s chytrými telefony, počítači, aplikacemi a internetovými servery. V hodinách se naučíte digitální gramotnosti a budete se v internetovém světě a dnešní digitální době cítit mnohem jistěji. V nabídce je jich celá řada a jsou určeny pro úplné začátečníky i pokročilé.
Na online systémy přechází stále více institucí, a tak se vám znalosti digitálního světa a práce s technologiemi bude hodit. Naučené informace se vám jistě budou hodit, navíc si ušetříte dlouhé čekání na pobočkách a kolikrát i celou cestu na úřad. Česko chce plné digitalizace dosáhnout v roce 2030, není tak vůbec na škodu začít se s novodobými technologickými systémy seznamovat už nyní.