Toto je obraz Mony Lisy otočený o 90°. Zaměřte se na pozadí za hlavou. Vědci identifikovali skryté magické symboly v této části obrazu
Slavný obraz Mony Lisy je opředen mnoha spekulacemi a teoriemi, jež se zaměřují na skryté symboly a významy, které lze s trochou pozornosti najít přímo na obrazu. Mistrovské dílo Leonarda da Vinciho vzbuzuje další otázky poté, co se objevily nejasnosti ohledně symbolů připomínajících zvířata.
Legendární obraz Leonarda da Vinciho představuje ženu, jejíž identita není zcela známá. Odborníci se dohadují, že se jedná buď o ženu jménem Lisa del Giocondo, manželku florentského obchodníka, existují ale i zmínky o tom, že se jedná o umělcovu matku. Veřejnost ale čím dál více zajímají symboly, kterých je na obrazu údajně rovnou několik.

Obraz stačí otočit, aby se vám naskytl pohled na zvláštní symboly
Stačí otočit obraz Mony Lisy o 90 stupňů a naskytnou se vám symboly, které mnozí považují za tajné. Nejsou totiž viditelné na první pohled a ani samotný umělec světu nikdy přesně nevysvětlil, co vlastně znamenají. Možná zkrátka jen chtěl, aby si s tím svět lámal hlavu. I to je jeden z důvodů, proč se vědci rozhodli opět na obraz detailněji zaměřit a zjistit, co dalšího se o něm mohou dozvědět.
Ukázalo se, že stačí obraz otočit o 90 stupňů, aby se objevily další skryté kresby, které se prolínají s postavou Mony Lisy – najdeme mezi nimi zejména zvířata jako je lev, bizon či opice, což by podle některých odborníků mohlo souviset s tématem závisti. Odůvodnění je následující:
- Lev: je symbolem síly a odvahy, ale také hrdosti a dravosti, což může mít negativní význam
- Bizon/vůl: je velmi tvrdohlavý, kromě toho nese symbol síly a někdy až tuposti
- Opice: rády napodobují, chovají se hloupě, umí být také falešné.
Umělec Ron Piccirillo se domnívá, že jsou v díle zakomponovány lidské negativní vlastnosti, nejčastěji právě zmíněná závist. Je to ale jeho domněnka a mnozí další odborníci s jeho výkladem příliš nesouhlasí.
„Když jsem narazil na tyto odpovědi, které nazývám ‚náhodným objevem‘, nehledal jsem informace,“ řekl Piccirillo. „Dokázal jsem jen poskládat spoustu dílků skládačky, které mě dovedly k odpovědím. Všechno to pocházelo z Leonardových spisů.“ Tam se ostatně dočetl i o tom, že bylo „její srdce hlodané otékajícím hadem“ nebo „dejte jí leopardí kůži, protože tento tvor zabíjí lva ze závisti a lstí.“ Takto se lze skutečně domnívat, že pokud vidíme na obrazu zvířata, pravděpodobně to nebude pouhá shoda náhod.

Leonardo da Vinci si míchal vlastní barvy
Vědci se rozhodli prozkoumat i samotné materiály obrazu a na výzkum proto použili rentgenové záření, díky kterému mohli vidět mnohem víc než kdyby se na něj dívali pouhým okem. Domnívají se, že Leonardo da Vinci byl v 16. století, kdy obraz tvořil, v obzvlášť kreativním naladění.
Leonardo da Vinci vynalézavě použil pro základní vrstvu panelu z topolového dřeva olejovou barvu s charakteristickým olejovým podpisem. Vědci v ní našli vzácnou sloučeninu zvanou plumbonakrit. To znamenalo, že mistr použil prášek oxidu olovnatého k zahuštění a usnadnění schnutí barvy. Dokazuje to, že Leonardo velice rád experimentoval a že jeho malby byly i v jeho době moderní a nadčasové.
Barva, kterou si umělec vytvořil, pravděpodobně vznikla smícháním prášku oxidu olovnatého s lněným nebo vlašským olejem. Tak vznikla barva, která svým odstínem i konzistencí připomínala med.
„Byl to člověk, který rád experimentoval, a každý z jeho obrazů je technicky zcela odlišný,“ řekl vědec Victor Gonzalez, který se podílel na zkoumání obrazu. Po Leonardu da Vincim použili stejný typ barvy i další malíři, proto se vědci domnívají, že se recepty dědily po staletí.