Tohle už zákazníkům dělat nebudete! Státu došla trpělivost. Tesco, Lidl i Kaufland zaplatí desítky miliónů
Když si jdete koupit máslo ve slevě a zjistíte, že je dražší než minulý týden bez akce, není divu, že vás to pořádně naštve. A trpělivost došla i státu. Česká obchodní inspekce se pustila do boje s falešnými slevami a konečně začala rozdávat pokuty, které by rozplakaly i otrlého obchodního ředitele. Na mušce inspektorů skončily prakticky všechny velké řetězce jako Tesco, Lidl, Kaufland, Billa, Penny nebo Albert.
Jak to celé fungovalo? Vlastně velmi jednoduše. Obchodník nejdřív zvedl původní cenu třeba na 99 korun, aby ji o týden později mohl slavnostně přeškrtnout a nabídnout „slevu“ za hezkých 79 korun. Jenže ve skutečnosti ten výrobek stál 79 korun i předtím – a možná dokonce ještě míň. Sleva vás tak naláká, otevřete peněženku s pocitem výhodného nákupu, ale místo úspory platíte víc.
Tahle hra na slevy už ale naráží na nová pravidla. Podle evropské legislativy se sleva musí počítat z nejnižší ceny za posledních 30 dní. A to už se supermarketům obchází mnohem hůř.
Když si doma spočítáte účtenku a zjistíte, že sleva byla jen na oko, může být překvapení v peněžence větší než u vánočního dárku od tchyně. Zdroj: Shutterstock
Pokutový karneval
V prvním čtvrtletí letošního roku padlo tolik pokut, že by z nich šel financovat menší rozvojový fond. Česká obchodní inspekce udělila 28 pravomocných trestů v celkové hodnotě přes 21 milionů korun. Pro srovnání za celý rok 2024 šlo jen o 17 milionů. Největší hříšník byl Penny Market, který dostal devět pokut z toho jednu přímo rekordní ve výši čtyř milionů korun. Holt, kdo šetří na slevách ten doplácí jinde.
Další v pořadí byl Albert, který schytal čtyři pokuty v celkové výši přes dva miliony korun. Ani Billa nezůstala pozadu – inspektoři jí nadělili pět pokut za víc než milion. A do hledáčku České obchodní inspekce se dostaly i další řetězce. Kaufland, Lidl i Globus sice vyvázli s nižšími pokutami, ale ostudu si odnesli stejně.
Šťavnaté příklady z terénu
Inspektoři se v terénu rozhodně nenudili. V Penny Marketu ve Zlíně narazili třeba na „akci“ na džus, která slibovala slevu 48 procent. Jenže realita byla úplně jiná – zákazník ve výsledku zaplatil víc než před měsícem. Místo výhodného nákupu šlo spíš o cenovou gymnastiku.
V Kauflandu zase narazili na olivový olej, který měl nastavenou cenu na 270 korun, a poté byl „zlevněn“ na 149 korun. Zní to jako výhodná koupě, jenže olej se běžně prodával za 140. Takže sleva ve skutečnosti znamenala devět korun navíc.
A to není všechno. Tesco ve Skutči si během kontrolního nákupu naúčtovalo o víc než padesát korun navíc. A Lidl zase tvrdil, že reklamaci je možné uplatnit pouze přes zákaznickou linku. Jenže to už není jen kreativní přístup – to je prostě porušení zákona.
Když stát zvedne obočí
Na tyhle hrátky se už dívají s vážnou tváří i politici. Ministr průmyslu Lukáš Vlček podpořil tvrdší přístup České obchodní inspekce a uvedl, že stávající pokuty až do výše pěti milionů korun jsou u velkých hráčů spíš kosmetické. Ministr zemědělství Marek Výborný šel ještě dál a navrhl zvýšení maximální hranice pokut na 50 milionů korun, aby měly reálný dopad a fungovaly jako účinné varování.
Opoziční poslanec Patrik Nacher mezitím připomněl, že i zákazníci by měli sehrát svou roli. Nestačí podle něj slepě důvěřovat výrazným nápisům „AKCE“, ale je důležité číst i drobný text na cenovkách a nebát se zeptat, pokud něco nesedí.

Co by měl spotřebitel dělat
V první řadě porovnávat ceny přes více obchodů a všímat si cenového vývoje konkrétního zboží. Nenechte se opít oranžovým štítkem s nápisem sleva, když víte, že minulý týden byl produkt levnější. Druhé důležité pravidlo se týká výpočtu slev. Ty by měly být podle zákona počítány vždy z nejnižší ceny, za kterou se zboží prodávalo v posledních 30 dnech – ne z nějaké uměle navýšené částky těsně před akcí. A pokud vám něco nesedí, máte plné právo se zeptat nebo si stěžovat. Zákazník totiž není pasivní figurka, ale plnohodnotný hráč na trhu, který má nárok na férové a pravdivé informace.
Inspektoři nejsou jen strašáci
Zásahy České obchodní inspekce a Státní zemědělské a potravinářské inspekce se netýkají jen slevových akcí. SZPI například loni udělila rekordní pokuty v celkové výši 190 milionů korun – většinou za nekvalitní potraviny, špatně označené výrobky a hygienické prohřešky. Nejčastěji padaly sankce v restauracích, do jejichž kuchyní byste možná ani nechtěli vidět. Ale to už je jiný příběh.