Test pro čtvrťáky zvládnou děti levou zadní. Dospělí nad 40 ale pohoří už u druhé otázky. Jak dopadnete vy?
Pamatujete si ještě, kde přesně leží Machu Picchu? A co takový Stonehenge, je ve Skotsku nebo v Anglii? Děti ze čtvrté třídy v tom mají jasno. Ale jakmile se dospělí pustí do zodpovídání stejných otázek, často narazí hned na začátku. Přitom jde o otázky, které se učí děti už na základní škole. Vyzkoušejte, jak jste na tom vy.
Eiffelovka? Samozřejmě, že v Paříži. Socha Svobody? Jasně, New York. Velká čínská zeď? No, to je přece jasné, v Číně! Tohle zvládne každé dítě levou zadní. Ale jakmile do stejného testu posadíte dospělého člověka, začnou se dít věci. Najednou začneme mít pochybnosti, lehce krčit ramena a hned poté sáhneme po telefonu, abychom si odpovědi vygooglili. Jenže právě to je ten problém, už jsme se naučili, kde co najít, ale už ne, kde co vlastně je.
Kdysi dávno jsme základní věci ze zeměpisu uměli nazpaměť. Kreslili jsme mapy, barvili kontinenty a s očima přilepenýma k obrázkům v učebnici jsme obdivovali pyramidy nebo Velký kaňon. Jenže pak přišly povinnosti. Účty, hypotéky, práce, děti, domácnost, a najednou už si nejsme jisti, v jakém státě leží třeba Rio de Janeiro a jak se jmenují všechny státy v Jižní Americe.

Děti se učí jinak. A chytřeji.
Škola je jedním ze zdrojů informací, ale děti nasávají informace i mimo ni, z pohádek, YouTube, her, cestování a knížek. Všechno, co je obklopuje, jim mimoděk pomáhá vytvářet si představu o světě. A hlavně, učí se hrou. To znamená, že si kolikrát ani neuvědomují, že se učí. A my ostatní? Pokud zrovna neplánujeme dovolenou, většinou ani nevíme, jestli je Uganda ve střední nebo východní Africe.
Navíc nám technologie všechno až moc usnadňují. GPS ví, kam jet. Google ví, co znamená „fjeld“. A my nemusíme vědět nic, dokud se neocitneme v situaci, kdy to zkrátka potřebujeme. Třeba když vám osmiletá neteř položí otázku, co je hlavním městem Austrálie, a vy řeknete Sydney. Ale je to opravdu tak?
Co s tím? Zkuste to jako děti. Hravě. Zahrajte si kvíz, podívejte se na mapu, zkuste si vybavit, kde jste byli na dovolené, a kam byste ještě chtěli jet. Bavte se objevováním. Třeba zjistíte, že vás to vlastně pořád baví.
Vyhodnocení:
0–3 správně: No… upřímně, tenhle výsledek volá po návratu do lavic. Nebo aspoň po večeru s atlasem.
4–7 správně: Neztrácíte se úplně, ale na výlet bez navigace by to ještě nebylo. Trochu oprášit znalosti a jste tam!
8–10 správně: Velmi slušné! Máte přehled, který by vám leckterý čtvrťák mohl závidět.