Tento miliardářský dědeček vlastní Lidl a Kaufland
Když se řekne Lidl nebo Kaufland, většina z vás si okamžitě vybaví oblíbené obchodní řetězce s širokou nabídkou zboží. Nakoupit se tu dá za přijatelné ceny. Málokdo však tuší, kdo za těmito diskonty stojí. Oba má ve svém vlastnictví jeden významný muž. Jeho příběh je až neuvěřitelný.
Dieter Schwarz se narodil 24. září 1939 v německém Heilbronnu. Jeho otec Josef byl spoluzakladatelem společnosti Lidl & Schwarz KG, která se původně zaměřovala na prodej exotického ovoce. Tento rodinný podnik dal Dieterovi pevné základy a vhled do světa obchodu. Od mala v sobě budoval podnikatelského ducha a s otcem často a rád chodil do práce, kde všechno dění pečlivě sledoval.
V roce 1973 otevřel první diskontní prodejnu
K rodinné firmě se Dieter naplno přidal v roce 1973 a zároveň nechal otevřít první diskontní prodejnu pod názvem Lidl. Ta se nacházela ve městě Ludwigshafen am Rhein. Po smrti otce se Dieter stal hlavním vedoucím a majitelem společnosti a začal s expanzí nejen v Německu, ale i v zahraničí. Aby ale předešel právním sporům ohledně názvu, odkoupil práva na název Lidl od učitele Ludwiga Lidla.

Kromě rozvoje sítě Lidl se Dieter Schwarz rozhodl zaměřit i na supermarkety. Vznikl tak další řetězec Kaufland, který dnes společně s Lidlem spadá do koncernu Schwarz Grupe. Tato skupina je dnes jedním z největších maloobchodních řetězců Evropy, a to s více než 12 900 prodejnami ve 33 zemích.
Dieter se tedy během pár let stal miliardářem. Navzdory jeho obrovským úspěchům si ale velmi přísně střeží své soukromí. Veřejně je k dispozici jen pár jeho fotografií a rozhovory do médií takřka neposkytuje. Je ženatý už přes 50 let a s manželkou Franziskou má dvě dcery. Žije v Heillbronnu. Dieterův majetek se odhaduje na 37 miliard eur a pravidelně končí na první příčce nejbohatších Němců (dle časopisu Bilanz).

Podporuje vzdělávání i vědu
I přesto, že je Dieter co se týče soukromí, dost tajemný, své bohatství využívá ve prospěch světových organizací. V roce 1999 založil Dieter Schwarz Foundation, díky které pravidelně podporuje vzdělávání, vědu i výzkumy. Do této nadace přispívá svými vlastními financemi. Patří tak k nejoblíbenějším evropským filantropům.
Dieter je obecně známý pro svou skromnost. Nevlastní žádné luxusní jachty ani soukromá letadla jako jiní miliardáři. Jeho příběh je důkazem toho, že i za nenápadnou tváří se může skrývat člověk, který výrazně ovlivnil způsob, jak nakupujeme. „Dieter Schwarz je skromný člověk, který se netlačí do popředí a neprosazuje svou osobnost. Zajímá ho především dopad jeho práce na širokou veřejnost,“ prozrazuje na něj starosta Heilbronnu Harry Mergel.
Vznik Kauflandu
Koncept hypermarketů, které nabízejí široký sortiment potravin i nepotravinového zboží pod jednou střechou. Začal se rozvíjet v 80. letech 20. století. První prodejna otevřena v roce 1984 v Německu. Model Kauflandu se od značky Lidl liší v tom směru, že Lidl se zaměřoval spíše na menší prodejny s omezeným sortimentem za nízké ceny. Kaufland se orientoval na velkoplošné obchody s velmi širokou nabídkou. Po pádu Berlínské zdi v roce 1989 a sjednocení Německa se začal Kaufland masivně rozšiřovat do bývalé NDR. Tento krok mu umožnil rychleji růst a upevnit svou pozici na domácím trhu.
V 90. letech se Kaufland rozhodl expandovat i do zahraničních zemí, např. do České republiky v roce 1998. Později následovalo Slovensko, Polsko, Rumunsko, Bulharsko a Chorvatsko. Kaufland dnes zaměstnává desítky tisíc lidí a neustále hledá nové trhy. V posledních letech modernizuje své prodejny a investuje do digitalizace. Samozřejmostí už je i online nakupování a samoobslužné prodejny.