Tajemství Lidlu: Zaměstnanec anonymně prozradil, proč v obchodě hodně utrácíte
Také se vám stává, že jdete do obchodu jen pro pár věcí, třeba rohlíky, mléko, máslo, a už míříte k pokladně s plným košíkem zboží, o kterém jste ráno ani nevěděli, že potřebujete? A než se nadějete, platíte účet vyšší, než jste vůbec plánovali. Jak je to možné? Za vším stojí promyšlené triky, které supermarkety využívají k tomu, aby nás přiměly nakupovat víc, než jsme chtěli.
Vůně čerstvého pečiva
Jakmile projdete vstupními dveřmi, obklopí vás vůně čerstvě upečeného pečiva. Ať už máte hlad nebo ne, tenhle malý trik dokáže divy. Vůně totiž aktivuje naše smysly a probouzí pocit pohody. Podvědomě tak cítíme chuť si něco koupit – a kdo by odolal čerstvému rohlíku, křupavému chlebu nebo jablečnému koláčku se skořicí?
Lidl a další obchody často umisťují pekárnu hned na začátek obchodu, aby se vůně rozšířila po celé prodejně. A pak je tu ještě jeden efekt, vůně nás tak trochu zpomalí. A to je přesně to, co obchodníci chtějí, abychom si dali na čas a nakoupili víc. „Studie týkající se prodeje pečiva a cukroví potvrdily, že objem prodejů vzrostl, pokud zákazníci ucítili vůni již z velké dálky. Mnoho pekáren a cukráren pak umístilo ventilaci přímo nad vchody do prodejen,“ dodává Zuzana Škodová na webu dTest.

Regály na míru zákazníkovi
Další trik spočívá ve strategickém rozmístění zboží. Máte pocit, že některé věci v obchodě jakoby přímo na vás vyskočily? Není to náhoda. Výrobky s vyšší cenou nebo větší marží bývají umístěny přesně tam, kam padne váš první pohled, tedy ve výši očí. Pokud hledáte levnější alternativu, musíte se často sklonit do spodní části regálu nebo se natáhnout vysoko do horních polic. A děti? Ty jsou oblíbenou cílovou skupinou. Různé sladkosti nebo cereálie s komiksovými postavičkami jsou strategicky umístěny o něco níž, přesně tam, kde si je snadno všimnou. Jakmile něco zahlédnou, už vás prosí, abyste jim to koupili.
Velké košíky
Všimli jste si, že košíky v supermarketech se stále zvětšují? I to má svůj důvod. Když máte v ruce velký košík, máte tendenci naplnit ho o něco víc. Psychologie tu hraje velkou roli, prázdný košík zeje prázdnotou, zatímco plnější vzbuzuje pocit spokojenosti a úspěšného nákupu. Takže vůbec se není čemu divit, když v košíku najednou přibude balíček sušenek nebo třeba pytlík bonbonů.
Ceny končící na devítku
Cenovky typu 19,99 Kč jsou starým, ale stále účinným trikem. Čísla na nás působí psychologicky, a tak máme pocit, že všechno stojí méně, než tomu skutečně je. Rozdíl mezi 19,99 Kč a 20 Kč je jen haléř, ale naše mysl to vnímá jako větší úsporu. Zajímavé je, že tento trik funguje nejen na malé položky, ale i na větší nákupy.
Slevy a akční nabídky
Kolikrát se vám stalo, že jste si koupili něco jen proto, že to bylo ve slevě? Akční cenovky a velké nápisy nás totiž lákají ke koupi zboží, které jsme původně vůbec nepotřebovali. Slevy vytvářejí dojem výhodného nákupu, i když si ve skutečnosti nemusíte být jisti, jestli je to opravdu tak výhodné. Lidl navíc často používá omezené akce, třeba jen na pár dní, což ve vás vyvolá pocit, že musíte jednat rychle.

To nejlepší nakonec
Čekáte ve frontě u pokladny a kolem vás jsou všude drobnosti, které by se mohly hodit. Sladkosti, žvýkačky, časopisy nebo malé lahvičky s nápoji. Tyto produkty jsou tu proto, aby cílily na impulzivní nakupující. Často je přihodíme do košíku jen tak pro chuť.
Hra na emoce
Hudba, světlo, celková atmosféra, i to má vliv na to, jak se v obchodě cítíme. Pomalejší hudba a jemné osvětlení nás zpomalí a prodlouží dobu, kterou v obchodě strávíme. Čím déle tam jsme, tím více věcí si přidáme do košíku. „Hudba v nákupních centrech a obchodech má svoji důležitou roli. Studie potvrdily, že při nákupu potravin je nejlepší pouštět hudbu s volnějším tempem, zákazníci nakoupí skoro o 40 procent více zboží,“ potvrzuje Zuzana Škodová. Obchodníci to vědí, a proto si dávají záležet na tom, aby prostředí bylo co nejpříjemnější. A nebo v případě Lidlu co nejvíc jednoduše, aby v nás vzbuzovali pocit, že je vše za nízkou cenu.
Jak se bránit
Dobrá zpráva je, že když znáte tyto triky, můžete je lépe rozpoznat a nenechat se jimi ovlivnit. Udělejte si před nákupem seznam a držte se ho. Pokud chcete odolat vůni pečiva, zkuste nakupovat sytí, hlad totiž ovlivňuje naše rozhodování a vede k impulzivním nákupům. A nakonec, nedívejte se příliš na cenovky, zaměřte se na skutečnou hodnotu zboží, kterou za své peníze dostáváte. Až příště vyrazíte do Lidlu nebo jiného supermarketu, vzpomeňte si na tyto strategie. Možná zjistíte, že se vám podaří odejít jen s tím, co skutečně potřebujete. Anebo taky ne, protože ta čerstvá houska prostě voněla až příliš dobře.