Supermarkety začaly kontrolovat maminky s dětmi a vydaly nový zákaz. Tohle nikdy nedělejte
Návštěva supermarketu s batoletem se často může proměnit v boj o holý život. Musíte uhlídat pobíhajícího malého člověka, aby nic nerozbil a navíc jste vystaveni mnoha prosbám, které dobroty momentálně nezbytně nutně potřebuje. V zoufalství se ale rodičům může stát, že nevědomky poruší provozní řád prodejny.
Možná si ještě z vlastního dětství pamatujete situaci, kdy jste seděli v nákupním košíku a rodiče jste bombardovali naléhavým prohlašováním, že máte hrozný hlad. Někdy se maminka slitovala a ze sáčku s rohlíky vám zkrátka jeden dala do ruky. U pokladny poté jednoduše nahlásila, že původně jich měla o jeden více.
Podobnou věc někdy udělal téměř každý rodič. Všichni tušíme, že sníst v obchodě nezaplacené zboží není úplně správné. Na druhou stranu vyhodnotíme, že je to možná menší zlo než potomek, který všechny ostatní zákazníky neustále oblažuje svým křikem.
Ve skutečnosti je to ale poměrně zásadní chyba, kvůli které byste se mohli dostat do problémů a prožít si nepříliš příjemný rozhovor s personálem supermarketu. Bohužel se totiž někteří lidé rozhodnou dovolit dítěti sníst například sušenku ještě během nákupu, u pokladny ji ale již nenahlásí.

Konzumace nezaplacených potravin je v rozporu s provozním řádem
Nejspíš proto není překvapení, že se v takovém případě jedná o krádež a prodejci se něco takového líbit nebude. Poměrně často se tak prodavačky v obchodech po rodičích s dětmi nenápadně dívají, aby mohly podobným situacím zamezit.
Mohlo by to vypadat jako drobnost, ve skutečnosti je to ale většinou v rozporu s provozním řádem daného obchodu. Kupříkladu řetězec Penny v seznamu pravidel jasně uvádí, že není dovoleno zboží konzumovat před zaplacením. Stejně tak není možné balení například pouze otevřít.
Jednotlivé řetězce se přitom k této problematice staví různě.
„Rozlišujeme mezi situacemi, kdy dítě sní rohlík během nákupu s rodičem (zde v případě potřeby zákazníka upozorníme, že je potřeba zboží nejprve zaplatit), nebo kdy někdo začne konzumovat alkoholické nápoje přímo na prodejně. Tyto případy nekompromisně řešíme jako krádež,“ uvedla mediální zástupkyně Penny Martina Dvořáková.

Přístup jednotlivých řetězců se může lišit
Oproti tomu třeba řetězec Albert žádné podobné pravidlo ve svém provozním řádu přímo neuvádí a i v praxi se snaží fungovat spíše na bázi rozumné domluvy s konkrétním zákazníkem.
„V prodejnách Albert se snažíme zákazníkům nakupování co nejvíce usnadnit a zpříjemnit. Máme proto pochopení pro rodiče, kteří dají už během nákupu svým dětem pití nebo rohlík a zaplatí až při odchodu. Naši kolegové u pokladny jsou na tyto situace zvyklí,“ uvedl ředitel komunikace Albert Jiří Mareček.
Co se týká zákonů České republiky, až do okamžiku zaplacení je veškeré zboží majetkem prodejce. Pokud ho tedy sníte před zaplacením, technicky se jedná o krádež, byť je dobré připomenout, že v tomto případě většinou chybí úmysl někoho přímo poškodit, a tak by se to dalo chápat jako nedbalost.
V běžném chodu prodejny ale záleží především na rozhodnutí personálu a na tom, jak moc vstřícný se rozhodne být. Tak jako tak je v každém případě lepší se pojídání nezaplaceného pečiva nebo jiných pochutin raději vyhnout, je-li to jen trochu možné.