Lidl i Penny mění akční letáky. Češi si musí zvyknout na nový systém slev
Zákazníci obchodů Lidl a Penny mají rádi slevy. A to až tak moc, že už se nikdo z nich pořádně nevyzná v reálné ceně zboží. Obchodníci často přistupují i k cílenému klamání zákazníků a dostávají za to každý rok pokuty. Nyní přichází nová legislativa, která chce takovému jednání zabránit a chránit tak české spotřebitele. Co máme od nového uvádění cen a slev očekávat a jaké kličky supermarkety dosud využívaly?
Sankce obchodním řetězcům za klamání zákazníků se ve 2. čtvrtletí 2025 pohybovaly v rozmezí od 15 000 Kč do 3 170 000 Kč.
Jak se slevami supermarkety pracovaly dosud
Nutno dodat, že na slevy Češi extrémně slyší a vyhledávají je více než zboží bez slevy, i když může být kvalitnější a regionální. To je zásadní rozdíl mezi tuzemskými spotřebiteli a spotřebiteli v Rakousku, Německu nebo v Itálii. Zejména Němci jsou na slevy hákliví a takovému zboží spíše nedůvěřují. To ale na druhou stranu neznamená, že by tyto státy také neřešily potíže se zavádějícími cenovkami. Naposled to bylo právě Rakousko a jeho Ministerstvo sociálních věcí, které zažalovalo největší prodejce v zemi Billa, Spar, Hofer a Lidl za klamavé slevy.
Řetězce se díky slevové poptávce českých zákazníků přizpůsobily a do slevového hávu zařazují i výrobky za běžnou cenu. I když, co je to ta běžná a obvyklá cena? To neví nikdo a je jen interním označením každého řetězce pro tržní cenu, za kterou by bez slevy zákazníci výrobek měli koupit.
Jak by to mělo být správně podle zákona? Sleva by měla být vypočítána z nejnižší ceny za 30 dnů. Toto pravidlo přitom neplatí jen v Česku, ale rozhodl o něm Soudní dvůr Evropské unie (díky německému spotřebitelskému sdružení). Tím by nemělo docházet k umělému krátkodobému navýšení ceny výrobku a následnému zlevnění vlastně na původní, nezvýšenou cenu. Reálně tak o žádnou slevu nejde a zákazníci jsou tím oklamáni.

Povinnost zákonného uvádění slevy byla zavedena v roce 2023. Přesto se najde několik obchodů, které pochybí a platí tučnou pokutu. Dva takové případy se například udály v roce 2024 v řetězci Penny Market a Billa. Penny uváděl cenu čaje ve slevě (34 %) za 15,90 Kč. Tato sleva byla odvozena od náhle vyšší ceny 24,54 Kč, přestože 30 dnů před slevou stál čaj jen 14,90 Kč. Ve skutečnosti tedy nešlo o slevu, ale přímo zdražení o korunu a oklamání zákazníků.
V případě obchodu Billa šlo o kečup ve 40% slevě za 44,90 Kč, i když 30 dnů předtím stál 39,90 Kč.
Co se mění? Nový systém zavádí reálnou cenu
Obchodní řetězce už nebudou moci užívat pojem „běžná cena“ a inspekce se mnohem více zaměří na dodržování třicetidenní lhůty. To ale také může znamenat zvýšení cen běžného zboží v letácích a regálech, takže zákazníkům hrozí, že si za zboží, na které jsou v určité cenové hladině zvyklí, připlatí.
I tak se ale objevují kličky, které obchodníkům manipulaci s cenami umožňují. Zjistilo se totiž, že slova jako „naše cena“ a „neporazitelná nabídka“ nejsou obsažena v zákoně, takže je řetězce využijí pro své slevové praktiky, ať už jsou zavádějící, nebo ne. To se pak odrazí i na podobě letáků, které lidem přijdou do schránky. Na tato sousloví si zatím budeme muset zvyknout, dokud se zákon nezbaví vágnosti termínů, které nejsou kvalitně uchopeny v zákoně.

Jak se nenechat napálit
Způsobů, jak se proti klamavým slevám obrnit, je hned několik. Tou základní je, aby zákazníci kupovali to zboží, které opravdu chtějí a potřebují, a které by koupili i bez slevy.
Pak je bohužel nutné srovnávání cen v jednotlivých řetězcích. Někteří zákazníci se dosud smáli seniorům, kteří si kroužkovali ceny zboží v letácích ze svých poštovních schránek. Jde ale o efektní způsob, jak zjistit opravdovou průměrnou cenu výrobku. Ale v tomto případě platí, že je nutné porovnávat stejné výrobky, nikoliv podobné.
Nejlepší by bylo, pokud by se zákazníkovi podařilo dlouhodobě zaznamenávat vývoj cen daného produktu. Pak by si udělal lepší představu o jeho reálné tržní hodnotě. Například může jít o zboží, které je využíváno každý den, a tudíž se do domácnosti nakupuje nejvíce.
Zákazníci by si měli dát extra pozor na slevové akce v průběhu velkých svátků a období, kdy po určitém zboží přichází velká poptávka, například během Velikonoc, Vánoc, ale i začátkem školního roku. Obchodníci na tato období nabízejí smyšlené slevy, které výběr zboží mohou ve skutečnosti jen prodražit.
Zdroje: novinky, ceska-justice, akcniceny