Rozlučte se s číslem bankovního účtu. EU zavádí revoluci v platbách
Tu situaci zažil asi každý, kdo občas nakupuje online. Chcete zaplatit za zboží na internetu, ale nejprve musíte najít kartu a pak ještě zdlouhavě vypisovat údaje ze zadní strany, pokud je nemáte uložené v počítači nebo mobilu. Tento komplikovaný proces by se však brzy měl stát minulostí.
Představte si, že při online nakupování už nebudete potřebovat číslo platební karty, jméno jejího majitele, datum expirace a bezpečnostní kód CVV. Přesně to je cílem druhé největší karetní společnosti na světě Mastercard, která si stanovila, že do roku 2030 budou všechny evropské platby v e-shopech tokenizované. V praxi to znamená, že místo vyplňování údajů z karty použijete jednodušší a bezpečnější systém, jako je univerzální Click to Pay, Apple Pay či Google Wallet.
Toto řešení má nejen zjednodušit nakupování na internetu spotřebitelům, ale také podpořit samotné obchody, které se tak stanou dostupnějšími a bezpečnějšími.

Bezpečný proces tokenizace
Tokenizace je proces, při kterém je 16 až 19místné číslo platební karty nahrazeno zabezpečeným tokenem neboli náhodně vytvořeným číslem. Během online transakce se číslo karty nikam neposílá a zůstává uloženo v zabezpečených centrech. I kdyby se hackerům podařilo ukrást token, k ničemu jim neposlouží.
„Zhruba každá čtvrtá transakce zpracovaná v globálním systému společnosti Mastercard je dnes tokenizovaná. V Česku se podíl těchto plateb za poslední dva a půl roku zdvojnásobil,“ uvádí Luděk Slouka, ředitel digitálních plateb a inovací společnosti Mastercard pro střední Evropu.
Dalším významným prvkem nového platebního systému je nahrazení tradičních hesel a jednorázových kódů biometrickým ověřováním (otisk palce, úsměv nebo třeba mávnutí) a přístupovými klíči.
Počet podvodů raketově roste
Hlavním důvodem pro zavedení změn je alarmující nárůst podvodů s platebními kartami a falešnými e-shopy. Jak uvádí bezpečnostní expert Jakub Vávra, podvody s falešnými internetovými prodejnami v Česku se během 1. čtvrtletí 2025 zvýšily o neuvěřitelných 1190 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Podle letošního průzkumu společnosti Mastercard se v Česku každý pátý člověk setkal s falešnou platební bránou nebo se někdo pokusil získat jeho údaje z platební karty. Až 15 % dotázaných podvodníkům naletělo a skoro třetina lidí má ve svém okolí někoho, kdo se stal obětí podobného triku.
Při nakupování v e-shopech je důležité všímat si varovných signálů. Rizikový obchod často nemá na svých stránkách uvedené kontaktní údaje a obchodní podmínky. Ceny jsou až podezřele nízké a nikde na internetu nejdou dohledat recenze. Na nekalou aktivitu mohou upozornit také texty plné chyb a překlepů.

Češi jsou evropští rekordmani v online nakupování
Jak odhalují jiná data, Češi mají přitom internetové nákupy v oblibě. Podle nejnovějších statistik Eurostatu až 78 % obyvatel Česka v roce 2024 alespoň jednou nakoupilo online. Pozadu nezůstávají ani starší generace. Minimálně jednou loni nakoupil i každý třetí senior.
Co je zajímavé, téměř 40 % ze všech nákupů Češi provedli na zahraničních e-shopech, z toho 12 % na mimoevropských. U mladé generace do 25 let je podíl nákupů z mimoevropských zemí dokonce 25 %, což představuje meziroční nárůst z 15 %. Stojí za tím zejména vstup čínských prodejců jako Shein nebo Temu na český trh.
V České republice je nyní podle odhadu kolem 50 tisíc e-shopů, což je na počet obyvatel prakticky nejvíc v Evropě.