Řidiči pozor: Nová vyhláška vám umožňuje řídit auta, o kterých jste dosud mohli jen snít
Evropská legislativa chystá dlouho očekávanou změnu, která se dotkne statisíců českých řidičů s oprávněním skupiny B. Ti mohou podle stávající úpravy řídit vozidla o celkové hmotnosti do 3,5 tuny, s rostoucím zájmem o obytné vozy se však tenhle hmotnostní limit ukazuje jako nedostačující. Plánovaná úprava zvýší hmotnostní limit pro skupinu B na 4,25 tuny. Přestože se předpokládalo, že změna bude hotová již po loňských volbách do Evropského parlamentu, na finální podobu si však budeme muset ještě počkat.
V současné době platí, že držitelé řidičského oprávnění skupiny B mohou sednout pouze za volant vozidel do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Tenhle hmotnostní limit ale přidělává vrásky hlavně řidičům obytných vozů, které se s plnou výbavou a zavazadly snadno dostanou nad tuto hranici. Kdo chce legálně řídit obytňák a neriskovat, že ho kontrola odhalí a donutí u silnice část nákladu vyložit, potřebuje řidičské oprávnění skupiny C1.
S řidičákem B nově budete moci řídit i velká vozidla
Navrhovaná směrnice Evropské unie posouvá hmotnostní limit vozidel, na které stačí řidičské oprávnění skupiny B, na 4,25 tuny. Pokud dojde k přijetí směrnice v legislativním procesu, budou nově moci držitelé oprávnění B řídit i plně naložené obytné vozy a dodávky.
Již od samého počátku schvalovacího procesu ovšem zákonodárci avizují, že změna nebude automaticky platit pro všechny. Limit 4,25 tuny se bude týkat pouze těch, kdo mají řidičské oprávnění skupiny B alespoň 2 roky, absolvují školení nebo přezkoušení a získají zápis do řidičského průkazu ve formě harmonizovaného kódu.

Legislativní proces se protahuje
Ačkoli celý proces již prošel schvalovacím procesem Evropské unie, čímž došlo k odklepnutí posunutí hmotnostního limitu na 4,25 tuny, na účinnost této změny v českém právním řádu si budeme muset ještě počkat. Původně se počítalo s tím, že směrnice EU bude hotová již po loňských volbách do Evropského parlamentu, nestalo se tak.
Změna navíc nebude automatická, na implementaci nové směrnice EU mají členské státy lhůtu 4 roky, a to až do roku 2030. V praxi to znamená, že dnes stále není možné řídit s řidičákem B vozidla těžší než 3,5 tuny, ovšem až na některé výjimky.
Česká legislativa totiž umožňuje s řidičským oprávněním B řídit vozidla s hmotností do 4,25 tuny již nyní, a to v těchto případech:
- pokud jde o vozidla s alternativním pohonem, tedy na elektřinu, vodík či plyn, jejichž vyšší hmotnost způsobují právě těžší pohonné jednotky,
- jestliže má řidič řidičské oprávnění nejméně 2 roky.

Komu přijde vyšší limit vhod?
Kromě majitelů obytných vozů přijde vyšší váhový limit pro řidičák skupiny B také firmám provozujícím dodávky, zejména pak ty elektrické. Díky vyššímu limitu mohou podnikatelé využívat ekologičtější typy vozidel, jejichž používání ostatně Evropská unie podporuje. Když ale zůstaneme u klasických spalovacích motorů, i tady nastává posun k lepšímu. Za volant běžných dodávek totiž budou moci i ti, kdo jiné oprávnění než na skupinu B nemají. Tím řidiči i firmy ušetří čas i peníze za rozšiřování kvalifikace.
Ze zvýšení hmotnostních hranic ale samozřejmě těží celé rodiny, které s obytnými vozy nebo dodávkami přestavěnými na obytné auto vyrážejí na dovolenou. Odpadnou totiž starosti, co všechno s sebou smí vézt, aby u případné kontroly nemuseli odhazovat přebytečnou zátěž.
S novou směrnicí přicházejí nové možnosti
Přestože v České republice stále platí limit 3,5 tuny pro řidičské oprávnění skupiny B, už teď se mohou řidiči těšit na dobu, kdy jim „béčko“ otevře dveře k vozidlům doposud vyhrazeným pro zkušenější řidiče s rozšířeným řidičským oprávněním. Ať už jde o plně vybavený obytňák na rodinnou dovolenou nebo prostornou elektrickou dodávku k podnikání, znamená to, že řidičák skupiny B nabývá na své síle.
Zdroje: Auto.cz, Autosalon.cz, Medium seznam