Češi dělají při reklamaci tuto chybu. Kvůli ní přicházejí o právo na vrácení peněz
Reklamace je pro většinu zákazníků něčím, čemu by se nejradši vyhnuli. Jenže když si koupíme nebo objednáme určitou věc, může se stát, že nebude funkční nebo se po pár použitích rozbije. A proto nám někdy nezbývá nic jiného než danou věc reklamovat. Občas to ale nejde podle plánů a reklamace není uznána. Víte, jaké chyby dělají Češi při reklamaci nejčastěji?
V momentě, kdy si něco koupíme osobně v obchodě nebo online, přejeme si, abychom měli objednávku doma co nejdříve. Češi jsou poměrně nároční zákazníci a když se doprava jejich objednávky zpozdí byť jen o jeden den, hned si stěžují. Když už jim balíček dorazí, ihned ho rozbalí a danou věc si vyzkouší.
Vzhledem k tomu, že jde o novou věc, měla by být funkční. Občas se ale stane, že už od začátku nefunguje správně nebo se rozbije až časem. V takový moment máme právo na reklamaci. Bohužel Češi dělají při reklamaci chyby, kvůli kterým přijdou o právo na vrácení peněz. O jaké chyby jde?
Na reklamaci má právo každý
Koupili jste si nové zboží a objevila se na něm vada? Máte právo na reklamaci až 24 měsíců od data nákupu. Týká se to i zlevněných nebo použitých věcí. V takovém případě můžete chtít opravu, výměnu, slevu z ceny nebo vrácení peněz. Prodejce musí reklamaci vyřídit do 30 dnů a všechny náklady s tím spojené jdou za ním.
Důležité je, neplést si reklamaci s vrácením. Na vrácení zboží bez udání důvodu máte nárok do 14 dnů od nákupu, ale vztahuje se to pouze na objednávky z internetového obchodu. Kamenné prodejny tuto možnost nenabízí a většinou vám místo toho nabídnou výměnu. V případě, že byste někdy potřebovali nějakou věc reklamovat, pokuste se vyhnout těm nejčastějším chybám.
Každou účtenku si uschovejte
Ne nadarmo se říká, že bychom si měli schovávat doklady od nákupů. Ať už jde o jakýkoliv nákup, požadujte účtenku. Je to totiž jediný doklad, jak se můžete bránit, když se zbožím bude něco špatně. Případně lze použít výpis z banky nebo potvrzení objednávky z e-shopu, které chodí na e-mail. Nejjednodušší je, když si dáte faktury a účtenky na jedno místo. Třeba do krabice od bot.
Tuto krabici poté jednou za dva roky protřídíte a vyhodíte ty doklady, které už vám k ničemu neposlouží. Případně si je můžete schovat, jelikož je na nich napsáno, o jaké konkrétní zboží se jedná. A když budete chtít za pár let něco opravit například na troubě, jednoduše se podíváte, jaký model jste přesně kupovali a vyhledáte si k němu náhradní díly.
Neopravujte zboží sami
Když už jsme u těch účtenek a náhradních dílů, nesmíme zapomínat na další chybu, které se dopouští spousta Čechů. Někteří z nich se totiž snaží rozbitou věc nejprve sami opravit. Jenže jakmile ji poté předáte reklamačnímu oddělení, rychle přijdou na to, že jste se o opravu pokoušeli sami. Takový produkt vám následně bude vrácen s tím, že je reklamace zamítnuta.
Zásahem do výrobku totiž měníte jeho stav a prodejce pak může klidně tvrdit, že jste vadu způsobili vy. To platí i pro případy, kdy lidé vymění nějaký díl a myslí si, že to nikdo nepozná. Takovou reklamaci obchody neuznávají a zbytečně tak přijdete o peníze. Než se tedy pustíte do opravy, podívejte se, zda produkt není ještě v záruce. Pokud ano, reklamujte jej. A jestliže už na něj záruka neplatí, klidně se ho pokuste opravit svépomocí.

Přečtěte si reklamační řád
Každý obchod musí dodržovat zákonem stanovené podmínky, ale zároveň má svůj reklamační řád. V momentě, kdy se rozhodnete něco reklamovat, přečtěte si jej a postupujte podle pokynů. Představte si, že chcete reklamovat boty přes doručovací společnost. Zboží tedy zabalíte a odešlete na adresu prodejny. Jenže v reklamačním řádu má obchod jasně uvedeno, že reklamace přijímá na určité adrese a vy jste balík odeslali jinam.
To znamená, že se reklamace protáhne a vy musíte počkat, než se vám balíček vrátí a vy jej pošlete znovu. Taková situace je nepříjemná, ale naštěstí je řešitelná. Pokud jste si totiž vzali potvrzení o odeslání, máte důkaz, kdy jste reklamaci uplatnili. I když takový příklad může dopadnout dobře, je lepší si pročíst podmínky a postupovat podle pokynů prodejce.

Reklamace musí být vyřízena do 30 dní
Jakmile zboží odešlete k reklamaci, mělo by vám přijít potvrzení o tom, kdy jej obchod převzal. Od té doby má prodejce třicet dní na to, aby vaši reklamaci vyřídil. Musí najít vadu a pokusit se ji opravit. Pokud to není možné, mohou vám produkt vyměnit. A když není možná ani jedna varianta, musí vám prodejce vrátit peníze.
Hlídejte si proto lhůtu třiceti dní. Pokud se totiž obchod do té doby neozve, můžete po třiceti dnech odstoupit od kupní smlouvy a zažádat o vrácení peněz. Taková žádost musí být písemná a lze ji podat i v případě, že se obchod ozve až po čtyřiceti dnech s tím, že je zboží opravené.