První země stanovila věkovou hranici, kdy důchodci už nesmí řídit. Další budou následovat
První země zavádí horní věkovou hranici pro držení řidičského průkazu. Každému, kdo dosáhne 80 let věku, nová pravidla zabrání usednout za volant. Tato přísná opatření vyvolala vlnu emocí i u nás. Hrozí, že se podobný zákaz časem prosadí i v České republice?
Drastický zákaz řízení pro řidiče nad 80 let zavedlo peruánské ministerstvo dopravy a spojů. Tento krok má být jedním z těch, které přispějí vyšší bezpečnosti na silnicích. Přísná pravidla se navíc nově týkají již řidičů, kteří dosáhli věku 70 let. Ti se budou muset podrobit přísným lékařským prohlídkám, které se zaměřují nejen na fyzický, ale i psychický stav řidičů.
Peru jako první na světě omezuje řidičské průkazy
Nezbytnou součástí zachování platnosti řidičského průkazu je tak v Peru absolvování pravidelné zdravotní prohlídky, a to již od 70 let věku. Vyšetření zahrnují testy zrakové i sluchové ostrosti, ale i měření krevního tlaku a hodnocení kognitivních schopností. Kdo těmito testy neprojde, má smůlu a neúprosně přijde o řidičské oprávnění. Definitivně ho potom úřady odejmou všem, kdo dovrší věku 80 let.
V Evropě plošné zákazy narazily na kritiku
Podobné úvahy zastropování věkové hranice, do kdy ještě mohou řidiči usedat za volant, přitom nejsou nic nového ani v Evropě. Myšlenka věkové hranice pro řidičský průkaz nakonec padla, úřady totiž dospěly k názoru, že takový krok hluboce porušuje práva občanů.

V Česku platí přísnější podmínky pro řidiče v důchodovém věku
To ovšem neznamená, že evropští řidiči smějí řídit tak dlouho, dokud se nedopustí něčeho fatálního. Naopak, pravidla, která upravují podmínky pro držení řidičského průkazu seniorů, se od letošního ledna opět zpřísnila, a to i u nás v České republice.
Stále platí, že každý řidič starší 65 let musí absolvovat povinnou lékařskou prohlídku. Při té lékař zhodnotí řidičské schopnosti pacienta a vydá potvrzení o zdravotní způsobilosti, které musí řidič vozit s sebou a předložit jej případné kontrole. Další prohlídka následuje v 68 letech a poté probíhá každé další dva roky.
Nově potřebují čeští řidiči i posudek odborníka
Trpí-li však řidič některým z neduhů spojených se srdcem, a to včetně dušnosti, nestačí již prohlídka u běžného praktického lékaře. Řidiči v takovém případě musí navštívit kardiologa, případně jiného pověřeného specialistu. Řidiči se navíc dělí do dalších dvou kategorií, na které se vztahují další pravidla.
Do I. kategorie spadají všichni, kdo nezvládají vyšší námahu či rychlejší běh, ale obtíže je neomezují v běžném životě. Ti, které zmáhá již rychlejší chůze, ale nezvládnou běh a cítí omezení i v běžném životě, spadají do II. kategorie. Obě kategorie přitom bez posouzení specialisty ztrácejí nárok na řízení auta.
Zavedení nových opatření naráží na limity systému
Nové opatření sice dává smysl z hlediska zdraví řidičů i bezpečnosti na silnicích, v praxi se ale setkává s řadou komplikací. Jednou z nich jsou dlouhé čekací lhůty. Domluvit si termín u kardiologa je na dlouhé lokte i pro běžné pacienty, natož když se o termíny uchází i početná populace řidičů v důchodovém věku. Posudky vystavené lékařem navíc nehradí pojišťovna, ale sami řidiči z vlastní kapsy.

Obcházet pravidla se nevyplácí
Některé řidiče tak může napadnout nařízení obejít a sednout za volant s vědomím, že se dopouštějí porušení zákona. To se ale nemusí vyplatit, pokud totiž běžná policejní kontrola odhalí nesrovnalosti, jako je chybějící doklad o zdravotní způsobilosti, řidičům hrozí pokuta až 10 tisíc a zákaz řízení. Doklad u sebe navíc musíte vozit vždycky, policie totiž do vaší zdravotní karty nevidí a řídí se pouze tím, zda jej předložíte či nikoli. Vysvětlení, že doklad máte, jen jste jej zapomněli, vám nijak nepomůže.
Čeští řidiči jsou v dobré kondici i v důchodovém věku
Pokud se vám tedy česká pravidla zdají přísná, ve srovnání s peruánskými jde spíše o úřední záležitosti, jejichž vyřízení sice zabere nějaký čas, ve finále vám ale v ničem nebrání. Plošného zákazu řízení seniorů po vzoru Peru se tak nejspíš bát nemusíme. Díky kvalitní zdravotní péči i povědomí o zdravém životním stylu je dnes mnoho seniorů nad 80 let v dobré kondici. Statistiky navíc ukazují, že nejvíce nehod se dopouštějí řidiči mladší 25 let.
Jako efektivní řešení se proto nadále jeví individuální doporučení lékaře než plošné zákazy. Nové české úpravy tento postup respektují, senioři s dobrou kondicí mohou řídit dál, jen musí častěji dokládat svou způsobilost.