Prodavač promluvil anonymně ze strachu. Tohle se v supermarketech děje s ovocem, ale nemá se to vědět
Běžný zákazník si to neuvědomuje, ale každý supermarket má své fígly, kterými ovlivňuje naše nákupní rozhodnutí. Jeden z nich pod rouškou anonymity odhalil prodavač z pražského supermarketu, pro redakční účely mu říkejme třeba Tomáš. Ten nám prozradil, co se dělá s ovocem v obchodě. Obyčejný spotřebitel nemá šanci si toho všimnout.
Prodavač jednoho z velkých obchodních řetězců promluvil o osvědčené metodě, kterou prodejny léta používají. Zákazníci o ní však většinou nemají ani tušení.
Díky jednoduchému triku obchody dosahují toho, že ovoce a zelenina vypadají čerstvěji, než ve skutečnosti jsou.

Zpověď zaměstnance
Tomáš, který jako prodavač pracuje už osmým rokem, se zprvu zdráhal mluvit. Měl strach, že by mu na stole mohla přistát žaloba za hanobení jména firmy. Po ujištění, že v textu nebude uvedeno jeho pravé jméno ani název supermarketu, se ale rozhodl odhalit věci, které se dějí v zákulisí.
„Není to přímo podvod ani nic nelegálního. Rozhodně to ale může způsobit, že si koupíte věc, kterou byste si do košíku jinak nedali,“ začíná své vyprávění.
Trik s osvětlením
Jistě to známe sami. Navštívili jste sektor zeleniny a ovoce a nakonec koupili i zboží, které jste původně nechtěli. Kdo by odolal lesknoucímu se červenému jablku nebo zářivě oranžovému pomeranči? Jedná se ale pouze o iluzi, která má vás přimět k nákupu.
Stojí za tím speciální LED osvětlení s teplotou barvy kolem 3500 až 4000 K, které se používá právě pro nasvícení zeleniny a ovoce. Odborníci zjistili, že takové světlo nejlépe zvýrazňuje přirozené barvy čerstvých produktů a vytváří dojem maximální čerstvosti.
„Schválně si někdy doma prohlédněte třeba koupené banány. V obchodě je nepřehlédnete, jak svítí jasně žlutou barvou, ale po vybalení nákupu z tašky, jako by jejich barva vybledla. Stejného efektu si můžete všimnout i u kteréhokoliv jiného ovoce nebo zeleniny. Je to jako kouzlo, které má zákazníka přesvědčit, že je všechno super čerstvé,“ odkrývá Tomáš.
Supermarkety dobře vědí, proč investovat do kvalitního osvětlení. Vhodně zvolené světlo ovlivňuje správnou viditelnost produktů, náladu zákazníků i jejich nákupní chování. Zboží vypadá čerstvěji a atraktivněji, což vede ke zvýšeným tržbám.
Vosk pro větší lesk
Další praktikou, o které se veřejně moc neví, je ošetřování ovoce voskem, aby bylo na pohled blýskavější. „Týká se to hlavně jablek z dovozu. Díky vosku se pak hezky lesknou a navíc se tím prodlouží jejich trvanlivost,“ vysvětluje Tomáš.
Jeho slova potvrzuje i Ministerstvo zemědělství. „Voskování se provádí za účelem snížení ztráty vody odparem a prodloužení čerstvosti. Dalším důvodem je i estetika. Používané vosky jsou schválené a zdraví neškodné. Voskové látky se na povrchu některých odrůd vyskytují i zcela přirozeně,“ píše úřad na svých stránkách o bezpečnosti potravin.

Nespoléhejte se pouze na oči
Jak si kupovat skutečně čerstvé plody a nenechat se zlákat pozlátkem na povrchu? Tomášova rada je jasná – neřiďte se pouze očima.
„K ovoci nebo zelenině si taky přivoňte, zkuste ho na omak, abyste zjistili, jestli už není přezrálé nebo naopak nezralé. Nesoustřeďujte se pouze na barvu, ta může klamat,“ varuje spotřebitele.
Pokud chcete mít větší jistotu, že nakoupíte čerstvé produkty, doporučuje chodit do menších obchodů nebo na farmářské trhy. „Na trzích vám ovoce nikdo nevoskuje, ani ho nebude schovávat pod speciální světla. A často je i levnější,“ shrnuje výhody takového nakupování.
Poslední možností je pěstovat si vlastní plodiny, ne každý má k tomu však ideální podmínky.