Přiřaď autora k slavnému literárnímu dílu. Kdo má maturitu, měl by dát 10/10. Padesát procent Čechů nezvládne bohužel ani půlku
Literatura tvoří základ kulturního rozhledu každého z nás a slavná díla světových i českých autorů provázejí školní docházku napříč generacemi. Jenže co si opravdu pamatujeme? Dokážete přiřadit slavné literární dílo k jeho autorovi?
Tento kvíz prověří, jak hluboko máte v paměti zakořeněná jména klasiků i novodobých velikánů. Na konci článku navíc zjistíte, proč si tyto knihy stále drží své místo v učebnicích i srdcích čtenářů.
Co o nás prozradí čtenářská paměť?
Znát autory základních děl světové i české literatury není jen o tom, zda jsme dávali pozor ve škole. Jde o součást kulturní gramotnosti, která utváří náš rozhled, schopnost porozumění hlubším významům textu a orientaci v historickém i společenském kontextu. Přiřazení správného autora k dílu je základní dovednost, která napomáhá nejen v porozumění konkrétní literatuře, ale i v jejím zařazení do širších souvislostí.

Například Babička od Boženy Němcové není jen romantizujícím obrazem venkovského života. V sobě nese i podprahový protest proti poměrům doby a vyzdvihuje sílu tradičních hodnot v období národního obrození. Stejně tak Zločin a trest od Dostojevského není pouze románem o vraždě, ale hlubokou psychologickou sondou do svědomí, morálky a vnitřního rozkladu jedince.
Román 1984 od Orwella rezonuje s dnešní dobou víc než kdy dřív. Varuje před totalitním dohledem, manipulací jazykem a ztrátou svobody, což jsou témata, která zůstávají aktuální. Podobně Na západní frontě klid přináší nelítostný obraz války z pohledu obyčejného vojáka. Díla jako Romeo a Julie, Lakomec nebo Pýcha a předsudek přežila staletí právě proto, že v sobě nesou nadčasové příběhy o lidských emocích, společenských očekáváních a mezilidských vztazích.
To, že mnoho Čechů nedokáže přiřadit správného autora ani k polovině děl, ukazuje mimo jiné to, jak rychle naše vzdělanostní základy podléhají zapomnění. Přitom právě literatura je způsobem, jak porozumět nejen světu, ale i sobě samým. A také skvělým testem toho, co si skutečně odnášíme ze školy a co v nás zůstává jako odkaz kulturní paměti.