V Praze opět nepojede metro. Seznam stanic, kde se nesvezete a budete muset na tramvaj
Cestovat po Praze autem není pro každého, vyžaduje notnou dávku trpělivosti i času vyhrazeného na přesun. Řada lidí proto raději zvolí veřejnou dopravu, která je obvykle rychlejší, spolehlivější a bez starostí s parkováním. V následujících týdnech ale i ti, kdo sází na metro, musí obrnit trpělivostí. Na cestující totiž čekají výluky, uzavírky a náhradní trasy, které mohou cestování po Praze značně zkomplikovat.
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) na svých webových stránkách informuje veřejnost o chystaných výlukách a omezeních provozu metra. Jedno z nich je v plánu už o podzimních prázdninách. Jestliže se tedy chystáte během následujícího týdne do Prahy, naplánujte si už nyní trasu napříč městem tak, aby vás omezení provozu nezaskočilo.
1. Úsek Hlavní nádraží – Vltavská (linka C)
Již tento víkend od 25. do půlnoci 26. 10. dojde k přerušení provozu metra na trase mezi stanicemi Hlavní nádraží a Vltavská. Důvodem omezení je rekonstrukce stropní desky ve stanici Florenc. Omezení se týká pouze linky C, na trase B zůstává provoz zachován beze změny. Cestující mohou využít náhradní tramvajové dopravy:
- XC v trase Hlavní nádraží (Opletalova ulice) – Masarykovo nádraží – Bílá labuť – Vltavská (na předmostí Hlávkova mostu) – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Špejchar.
- 36 v trase Zvonařka – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Florenc – Křižíkova – Invalidovna – Palmovka – Bulovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy.
Zároveň je třeba počítat se zvýšenou vytížeností náhradní dopravy, a to především v okolí Florence a Masarykova nádraží.
2. Úsek Florenc – Vysočanská (linka B)
Z důvodu rekonstrukce stanice Českomoravská bude 28. 10. po celý den a následně znovu od 1. do 2. 11. přerušen provoz metra B na uvedeném úseku. Cestující proto musí počítat s náhradní dopravou nebo změnou trasy.
3. Dočasné uzavření stanice Pankrác (linka C)
Již od ledna je až do odvolání kvůli rekonstrukci uzavřena stanice metra Pankrác. V tomto případě však nejde o výluku, metro touto stanicí nadále projíždí. Cestující na Pankrác však musí zvolit alternativní způsob dopravy z okolních stanic Budějovická či Pražského povstání. Rekonstrukce souvisí s přestavbou vestibulu a přípravou vstupního uzlu na budoucí linku D. Opravují se eskalátory, výtahy, podhledy i technické zázemí. K otevření stanice by mělo podle informací dojít na přelomu roku 2025 a 2026.
4. Dočasné uzavření stanice Českomoravská (linka B)
Na cestách počítejte také od ledna až do odvolání s uzavírkou stanice Českomoravská, podle informací DPP by k jejímu znovuotevření mělo dojít počátkem roku 2026. Vlaky stanicí obvykle projíždějí, s výjimkou výše uvedených dnů, kdy bude provoz na trase mezi Florencí a Vysočanskou právě z důvodu rekonstrukce Českomoravské přerušen.
Na metro si cestující zvykli, uzavírky komplikují přesun
Pražské metro denně přepraví přes 1,2 milionu cestujících a tvoří páteř městské hromadné dopravy. Každá výluka se proto dotkne desítek tisíc osob, a to přesto, že se většina oprav a výluk plánuje mimo špičku či o víkendech. Jak ovšem upozorňují odborníci, podobné opravy a s nimi spojené uzavírky budou čím dál častější. Infrastruktura pražského metra stárne, mnohé části pocházejí ze 70. a 80. let minulého století. Zub času tak na nich nelítostně zanechává stopy, pokud by se opravy neprovedly nyní, hrozilo by rozsáhlé poškození konstrukcí.
Za některá omezení může výstavba nové linky metra
Některé rekonstrukce a s nimi spojená omezení nejen provozu metra, ale i dotčených ulic, souvisí s výstavbou nové linky metra D, která má v budoucnu propojit Náměstí Míru, Pankrác, Krč a Písnici. V první fázi výstavby vzniká úsek mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory, na který později naváže prodloužení až do Depa Písnice.
Ve třetí fázi výstavby dojde k propojení stanic Náměstí Míru a Pankrác. Trasa povede převážně pod zemí a bude plně automatizovaná, tedy bez strojvedoucích. Současně vznikne nový přestupní uzel Pankrác, který propojí linky metra C a D. Dopravní podnik předpokládá, že první cestující by se po nové trase mohli svézt již v roce 2032.