Automechanik radí: Zamrznutí čelního okna můžete snadno předcházet. Ráno pak nebudete škrábat
Spousta řidičů bez možnosti parkovat v garáži zná tenhle scénář až příliš dobře: Mrazivé ráno, časový pres a čelní sklo auta pokryté souvislou ledovou krustou. V hlavní roli škrabka, u toho sledujeme hodinky a doufáme, že přece jenom stihneme všechno, co jsme si na ráno naplánovali. Jenže automechanici už pár let doporučují jednoduchá opatření, se kterými škrábání prostě nebude potřeba. Jestli chcete ráno jen nasednout a v klidu vyrazit, vyzkoušejte rady, které prý opravdu fungují a zvládne je každý.
Jedním z nejlepších triků má být parkování čelním sklem směrem k budově, tedy konkrétně ke stěně, která přes noc sálá zbytkové teplo uložené v konstrukci. Panelové i zděné domy totiž i během nejchladnějších nocí propouštějí do okolí mírné sálání, které umí udržet okolí v bezprostřední blízkosti o pár stupňů teplejší, než je okolní vzduch. Prakticky se tak často údajně lze vyhnout nočnímu namrzání – ráno nebývá sklo tolik dramaticky pokryté ledem ani jinovatkou, což významně zkrátí nebo úplně eliminuje škrábání. Otázkou pak zůstává, kde se dá najet k fasádě tak blízko, abychom na její sálající teplo „dosáhli“.
Vychytávky, které jsme vyzkoušeli
Osvědčenou prevencí je pak použití speciální ochranné fólie na čelní sklo. Nejlevnější možnost představuje stará deka, ručník nebo koberec, který večer jednoduše přehodíte přes venkovní stranu skla. Pokud zrovna nemáte po ruce originální clonu, použijte třeba lepenku. Pozor však na noviny a karton – ty často přes noc navlhnou a ráno zanechají na skle šmouhy nebo rovnou přilepené vrstvy.

Velmi účinný je domácí odmrazovač vyrobený z octa a vody v poměru 3 : 1, nebo isopropylalkoholu s vodou (2 : 1). Tento roztok můžete nastříkat na sklo už večer. Ocet snižuje bod mrazu vody a zabrání tvorbě ledu, alkohol účinkuje okamžitě i na už zamrzlé kapky. Pokud se snad i přesto led vytvoří, jednoduše nastartujte vůz a pouštějte klimatizaci nebo ventilaci na plný výkon směrem ke sklu. Jakmile se sklo zevnitř začne zahřívat, led povolí a jeho zbytky rychle odstraníte.
Další trik, který radí automechanici i profesionální řidiči, je snižovat vlhkost v autě. Tohle je tutovka – pokud uvnitř auta zůstává vlhko, led na skle vzniká často i zevnitř, na to se můžete spolehnout. Ideální je přes noc v autě nenechávat mokré koberečky nebo oblečení, sušit je doma (zejména po dešti či sněhové nadílce). Pomoci může i ponožka (nebo sáček naplněný stelivem pro kočky) umístěná pod přední sklo. Stelivo absorbuje vlhkost v interiéru a výrazně snižuje riziko zamlžení a zamrzání skla zevnitř.

Při jízdě je důležité sklo nezahřívat před vypnutím motoru. Před koncem jízdy nasměrujte ventilaci na sklo a pusťte studenější vzduch, aby se teplota vyrovnala a vlhkost nekondenzovala na skle. Večer je rovněž dobré stěrače odklopit od skla, aby k němu nepřimrzly.
A co rozhodně nedělat?
Nepolévat sklo horkou vodou! Prudké změny teploty mohou sklo nenávratně poškodit, u moderních aut s vyhřívaným sklem dokonce způsobí praskliny. Pokud přesto potřebujete rychlé řešení, láhev s vlažnou vodou může pomoci. Nabízí se i možnost zainvestovat do vyhřívání skla nebo nezávislého topení, to už je ale trochu vyšší level, a hlavně poněkud dražší varianta nad rámec jednoduchých zimních triků.
Rozhodně platí, že prevence je vždy jednodušší a rychlejší řešení než následné škrábání, omývání skla a zdržování před ranní cestou do práce.
Zdroje: profigaraz.cz, autoforum.cz, reddit.com