O eleganci a designu se vůbec nedá mluvit. Toto auto je sice šeredné, ale skvělé tak, že vám vydrží do konce života
V ideálním případě kombinují auta funkčnost s elegantním vzhledem. Občas se ale najde vůz, který naprosto vyniká v jednom ohledu, zatímco v tom druhém je předmětem posměchu. Jedno dnes už legendární vozidlo je typickým úkazem auta, které sice vypadá jako nehezká krabice, ale z hlediska spolehlivosti a výdrže je naprosto nedostižné.
Přezdívka železné prase, ostré a nevzhledné hrany, ale také tradice táhnoucí se více než 70 let. Řeč je o Toyotě Land Cruiser, legendárním terénním vozu, který se přes všechen posměch drží na vrcholu své kategorie. Land Cruiser je právem označován za nezničitelný a není neobvyklé, že v jedné rodině s ním spokojeně jezdí celých několik generací.
Jistota, která trvá více než 70 let
Vznik legendárního Land Cruiseru je spojen s válkou v Koreji, která probíhala na počátku 50. let minulého století. Američané potřebovali jednoduché terénní vozidlo, proto si v japonské automobilce Toyota nechali vyrobit sérii vozů, jejichž vzorem byl Jeep.
Nový model dostal název Toyota BJ a zpočátku sloužil primárně pro potřeby policie a armády, čemuž odpovídaly také jeho jízdní vlastnosti a výbava. V roce 1954 pak japonský inženýr Hanji Umehara přejmenoval BJ na Land Cruiser, čímž Toyota nepřímo vyzvala na souboj další proslulý terénní vůz, Land Rover.
V průběhu následujících desetiletí se původně vojenský vůz stal bezmála celosvětovou ikonou. První verze určené pro civilní využití se začaly vyrábět už v průběhu 50. let. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat, velkou oblibu získal Land Cruiser zejména v Austrálii a Africe, pro jejichž náročné životní prostředí je nezničitelný teréňák jako stvořený.
Kultovní status si drží série FJ40 vyráběná od 60. let, která se vyznačuje typickými ostře hranatými tvary. Od 80. let však došlo k postupné proměně, Land Cruiser se zakulatil a zapracoval na vzhledu, spolehlivost je stále na vysoké úrovni, ale není zanedbáno ani pohodlí posádky. Současné varianty jsou obrovská SUV s přepychovou výbavou, nejnověji se ale objevují i modely, které se snaží o částečný návrat ke kořenům, ať už hranatým vzhledem nebo opět větším zaměřením na odolnost a funkčnost.

Vypadá jako krabice
Land Cruiser je auto, které se hodí do těch nejnáročnějších podmínek. Nikdy vás nezklame. I přes své nesporné kvality však byl tento vůz dlouhá léta terčem posměchu kvůli svému hranatému a neohrabanému vzhledu. Tento neduh se podařilo Toyotě postupem času eliminovat a současné modely už působí vcelku elegantně. Verze z 50. až 70. let jsou však stále známé svou ošklivostí.
Nejproslulejším ošklivcem z řady Land Cruiser je verze FJ55, která si pro svůj prapodivný tvar vysloužila přezdívku železné prase. Velká karoserie tohoto vozu stále působí úsměvně, jednalo se však o jednoho z prvních předchůdců moderních SUV. Vysmívané auto je tedy zároveň důležitým vývojovým milníkem v historii terénních aut.

Auto, které přežije generace
Vozy řady Land Cruiser jsou proslulé svojí dlouhou životností. Dá se s ním ujet Dakar, projíždět týdny pouští nebo stanovit rekord v nejdelší ujeté cestě. Švýcarští manželé Emil a Liliana Schmidovi drží rekord, při kterém právě v Land Cruiseru najeli více než 460 000 mil přes více než 180 zemí světa. Důkazů o nezničitelnosti Land Cruiseru by se dalo vyjmenovat bezpočet.
I některé ze starších modelů mají stále podporu japonské automobilky. Toyota se například nedávno rozhodla vyrábět náhradní díly pro legendární vůz Land Cruiser FJ40. Tím je prakticky zajištěna nesmrtelnost tohoto auta, které se začalo vyrábět už v 60. letech. Jeden takový vůz tak může v rodině vydržet po několik generací, aniž by s ním byly jakékoliv problémy. Pokud tedy zkousnete, že se nejedná o to nejhezčí auto, které je na trhu k dostání, můžete v Land Cruiseru nalézt parťáka na celý život a možná i déle.