Neomalenost Čechů nemá hranic, stěžují si zahraniční hoteliéři. Zavádíme striktní omezení!
Prázdniny jsou konečně tu a s nimi i dlouho očekávaná doba dovolených. Řada Čechů se v následujících týdnech vydá k moři, do resortů, kde o ně bude královsky postaráno. Deset dní válení se u bazénu, žádné ranní vstávání, úklid nebo dokonce vaření. Jídlo přitom bývá jednou z nejzásadnějších položek, kterou Češi při svých dovolených řeší.
Hotely s all-inclusive programy, představují pro Čechy hotový ráj na zemi. Jídlo i pití kdykoliv po ruce – to je nabídka, kterou chce aspoň jednou zažít téměř každý. Neomezený přístup ke stravě ale často svádí k tomu, abychom si naložili víc, než zvládneme sníst. Výsledkem jsou hromady zbytečně vyhozeného jídla. Češi přitom často nemají problém nechat nedojedené porce odnést, nebo klidně odloží plný talíř a bez výčitek si jdou pro další. Hotely už mají podobného chování dost a neukázněným turistům začínají vyhlašovat válku.
Hody zadarmo? Těm je konec
Podle zaměstnanců několika hotelových řetězců to došlo dokonce tak daleko, že se denně vyhazují stovky kilogramů jídla, které nikdo ani neochutná. „Někteří hosté si přinesou tři talíře najednou. Dva nechají plné a jdou si pro další,“ popisuje s údivem šéfkuchař jednoho tureckého resortu. Mezi turisty, kteří si jídla neváží a plýtvají s ním, se objevují i Češi, kteří si během dovolené chtějí dopřát všeho nad míru. Nejen Češi si tak vysloužili pověst hostů, kteří se k jídlu neumí chovat s respektem.
Češi v hledáčku hotelového personálu
Ostatně sociální sítě jsou toho důkazem. Ty se totiž jen hemží fotkami z dovolených, přičemž minimálně jednou musí výletníci zachytit hody, jaké si dopřávají. Takové chování se ale hotelům pochopitelně nelíbí a přestaly jej tolerovat. Zvlášť když si turisté odnášejí plné talíře masa a sladkostí, aby z nich nakonec sotva ochutnali. Jídlo, které pak nelítostně končí v koších, pak způsobuje ztráty, které rostou do astronomických částek. „Když vidíte, kolik jídla se tady denně vyhodí, dělá se vám až zle,“ líčí recepční jednoho řeckého hotelu. „Ne že bychom chtěli nějak generalizovat, ale i Češi tu patří mezi ty, kdo dělají největší nepořádek.“

Přísná pravidla začnou platit už letos
Některé resorty proto už letos zpřísňují pravidla pro stravování hostů. Změny zahrnují především omezení přístupu hostů k jídlu:
- Porce přiděluje personál hotelu, hosté si už nemohou sami nabírat, kolik a co chtějí.
- Každý host si smí odnést pouze jeden talíř s jídlem, další dostane, až když předchozí porci sní.
- Zmenšují se také sklenice na nápoje, stávalo se totiž, že obsluha vylévala plné půlitry limonád nebo piva.
Tím to ale nekončí. Jídlo totiž není neomezené ani zadarmo – a když si hosté nabírají víc, než dokážou sníst, hotely tím přicházejí nejen o suroviny, ale i o peníze. Proto se nově některé hotely uchýlily k pokutování hostů za nedojedené jídlo. Nepředstavujte si ale nic jako „stravovací policii“, která by stála u stolů a dohlížela, jestli dojíte do posledního sousta. Cílem je spíš motivovat k rozumnějšímu přístupu. Pokud ale někdo opakovaně nechává velké množství zbytků, musí počítat s tím, že hotel bude požadovat doplatek.
Spravedlnost nebo omezování?
Hotely samozřejmě nemají radost z toho, že musí zavádět tak drastická opatření. Někteří hosté však naprosto chápou nezbytnost těchto kroků k ukončení rozmařilosti. „Je správné, že nás někdo trochu krotí. Když je něco zadarmo, spousta lidí se chová, jako by to byla soutěž, kdo toho sní víc,“ píše například paní Jana z Prahy v diskuzi na sociálních sítích.
Na straně druhé ovšem stojí ti, kteří taková opatření berou jako omezování svobody. „Platím si za dovolenou dost peněz, tak chci mít možnost vzít si tolik jídla, kolik chci. Aby mi někdo diktoval, kolik toho mám sníst? To mi přijde postavené na hlavu,“ zní například protinázor pana Petra z Vyškova.

Jídla není nazbyt
Situaci výstižně shrnuje jeden z hotelových pracovníků. „Jídlo má hodnotu, kdo ji nechce respektovat, ať si za jídlo extra připlatí,“ popisuje. Turisté se tak musí připravit na to, že all-inclusive nemusí znamenat neomezené hody. Nová pravidla mají zkrátka zabránit plýtvání jídlem a přimět hosty k větší ohleduplnosti. Na plýtvání jídlem navíc doplácejí i slušní hosté. Když totiž hotely vykazují velké ztráty na jídlech, zdražuje to pobyty všem bez rozdílu.
Čeká nás konec all-inclusive?
Není to tak úplně vyloučené. Podle manažerů hotelů mohou mít taková opatření, jaká nyní navštěvované resorty zavádějí, skutečně dopad na celý koncept all-inclusive. Ten je přitom pro mnoho cestovatelů hlavním lákadlem. Přesto některé hotely uvažují, že by namísto nich nabízely hostům bohatou plnou penzi namísto neomezeného přístupu k jídlu. „Pokud hosté nezmění svoje chování, budeme muset celý systém přehodnotit. Jídlo pro nás představuje vzácný zdroj, od dětství jsme vedeni k tomu, abychom jím neplýtvali, proto nás nenažranost některých turistů vede k zamyšlení, zda chceme all-inclusive nadále nabízet,“ říká provozovatel jednoho z největších resortů v Egejském moři.