Nemáte stále doma nějaký z těchto plakátů? Dříve se rozdávaly zdarma a dneska mají hodnotu 10 milionů
Plakáty byly kdysi běžnou součástí každodenního života. Vylepené na zdech, vývěskách nebo sloupech zvaly na koncerty, upozorňovaly na nové filmy nebo propagovaly zboží. Lidé si je často brali domů, zadarmo, jen tak pro radost. Dnes se na ně většinou zapomnělo a leží zaprášené ve sklepech, na půdách nebo schované mezi starými knížkami.
Jenže právě tyhle obyčejné papíry z minulosti se mohou proměnit v malý poklad. Hodnota některých historických plakátů v posledních letech raketově vzrostla. Někdy stačí mít štěstí na ten správný kousek a z „bezvýznamného“ obrázku je rázem ceněný sběratelský artefakt, a to i v řádech milionů korun.
Nejdražší plakát světa je z roku 1931
Absolutní rekord drží originální plakát k filmu Dracula z roku 1931. V roce 2017 se jeden ze dvou dochovaných kusů prodal v americkém Dallasu za více než 525 tisíc dolarů. V přepočtu šlo zhruba o 11,5 milionu korun. Tento film, inspirovaný knihou Brama Stokera, se stal legendou hororového žánru a herec Bela Lugosi v roli Draculy ikonou.
Podle historiků šlo o plakát k samotné premiéře filmu. Většina tehdejších výtisků nepřežila zub času. Buď byly zničeny, nebo je lidé jednoduše vyhodili jako bezcenné. Dochované originály jsou proto mimořádně vzácné a pro sběratele téměř nedosažitelné.

Casablanca, Metropolis a další legendy
Dracula ale není jediným plakátem, který dosáhl astronomické hodnoty. Plakát k italské premiéře slavného filmu Casablanca byl v roce 2023 vydražen za více než 10,5 milionu korun. Ačkoli šlo o jediný známý exemplář, i tak zaostal za dalším legendárním kouskem, plakátem k němému sci-fi filmu Metropolis.
Ten se v roce 2005 prodal za 690 tisíc dolarů, tedy přibližně 15 milionů korun. Spekuluje se, že jedním z jeho majitelů je i hollywoodský herec Leonardo DiCaprio. Zájem o filmové plakáty tak dávno není jen výsadou skalních fanoušků, jde totiž o investiční artikl, za který jsou ochotni zaplatit i ti nejbohatší.
Cenu určuje stav, vzácnost i emoce
Cena plakátu závisí na několika faktorech. Nejzásadnější je, zda jde o originál, nebo reprint. Velkou roli hraje i stav, plakát musí být pokud možno nepoškozený, bez přehybů, natržení nebo vybledlých barev. Odborníci zmiňují i to, zda byl plakát srolovaný nebo složený. Ty přehýbané bývají ceněny méně.
Dalším důležitým faktorem je samotný film. Pokud se jedná o úspěšný a dnes již kultovní snímek, zájem roste. U ikonických filmů jako je Dracula, Casablanca, Star Wars nebo Metropolis bývá konkurence mezi sběrateli obrovská.
Ani české plakáty nezůstávají pozadu
Na tuzemském trhu se sběratelství plakátů rovněž těší zájmu. Například plakát k filmu King Kong má podle restaurátora Ondřeje Zatloukala hodnotu až půl milionu dolarů, tedy přes 11 milionů korun. České výtvarné plakáty, zejména ty z období první republiky nebo poválečné éry, se prodávají běžně v cenách desítek až stovek tisíc.
„Třeba některé zajímavější filmové plakáty velikosti A1, které se ke mně dostávají, se pohybují v ceně do 20 tisíc korun. Ty dražší kousky pak můžou mít až stotisícovou hodnotu,“ říká Zatloukal.
Zvláštní pozornost si zaslouží i plakáty od Alfonse Muchy nebo Viléma Rottera. Jejich výtvarné pojetí a historická hodnota z nich dělá nejen sběratelský klenot, ale i umělecké dílo. Výstavy zaměřené na české plakáty často ukazují, že i obyčejné pouliční reklamy mohou mít vysokou cenovku a pro sběratele samozřejmě velkou hodnotu.

Zatímco filmové plakáty mohl dříve získat téměř každý, k těm od Alfonse Muchy se dostali spíš jen sběratelé nebo lidé z kulturních kruhů, jde tak spíš o zajímavost než o něco, co by měl běžně někdo doma.
Pokud máte doma staré plakáty, ať už filmové, reklamní nebo kulturní, určitě se vyplatí je prohlédnout. Není vyloučeno, že mezi nimi najdete kousek, který má dnes mimořádnou hodnotu.