Nákup v Lidlu, Kauflandu a Penny se vám může prodražit. Za drobnou nepozornost vám naúčtují navíc 1 000 Kč
Po nákupu v supermarketu nikdo nechce platit více, než hodnotu zakoupeného zboží. Bohužel se vám to nemusí pokaždé splnit, stačí jedna malá nepozornost a zbytečný výdaj je na světě. Naštěstí se tomu ale dá poměrně snadno předejít.
Na velké nákupy lidé často vyrazí autem a není divu. Asi nikdo se nechce táhnout s plnými taškami autobusem. Použití parkoviště u supermarketu má ale svá úskalí, se kterými je dobré při jejich návštěvě počítat.

Regulovaný systém parkování
V posledních měsících začaly některé české pobočky velkých řetězců zavádět regulovaný systém parkování. Nákupní centra a přilehlá parkoviště totiž často čelila velkému přetížení. Někteří lidé tam parkovali celý den, přestože vůbec nemířili na nákup. Zkrátka hledali parkoviště, které bude zdarma. Tím ale blokovali místa pro nakupující zákazníky a prodejci na situaci proto museli zareagovat.
Zavedení regulace funguje docela jednoduše. Při vjezdu na parkoviště dojedete k závoře a stisknete tlačítko. Poté obdržíte lístek a velmi často je vaše vozidlo také načteno kamerovým systémem. Když později prodejnu opouštíte, je třeba lístek předložit k načtení u speciální pokladny.
Prvních několik hodin, zpravidla dvě, je obvykle zdarma. To zaručí, že pokud jste skutečně vyrazili na nákup, parkování budete mít bezplatné. Teprve po uplynutí tohoto času budete muset uhradit určitý obnos, který se většinou pohybuje v řádech desítek korun za hodinu parkování. Nepůjde tak obvykle o žádnou závratnou částku.
Ztráta lístku vám způsobí nepříjemnosti
Problém ale nastává ve chvíli, kdy se zákazníkovi nedopatřením podaří lístek ztratit. Na tuto situaci již mnohé prodejny, jako například Kaufland nebo Penny, výslovně upozorňují na informačních tabulích.
Následek takové ztráty vás většinou bude stát peníze navíc. Pokud parkovací lístek při odjezdu nepředložíte, bude vám proto účtován poplatek, který je většinou stanoven na částku 1 000 korun. To, zda jste skutečně nakoupili, na vzniklou povinnost platby vůbec nemá vliv.
Podle serveru AutoŽivě.cz je ztráta parkovacího lístku jedním z nejčastějších důvodů, proč lidé nakonec platí pokutu. „Lidé lístek často založí do peněženky, vyhodí s účtenkou nebo jim ho odnese vítr. Bohužel, v tom případě jim nezbývá nic jiného než zaplatit,“ uvádí odborníci na zmiňovaném webu.

Jak se pokutě vyhnout?
U některých provozoven supermarketů s potravinami spolupracují obchodníci s externími firmami, které parkoviště spravují. Jedná se například o společnosti Interparking nebo City Parking Group. Tyto firmy v mnoha případech také určují výši pokuty. Podle Tachovského deníku v některých případech pokuta dokonce částku tisícikoruny přesáhla.
„Je důležité si hned při příjezdu ověřit, jaká pravidla na konkrétním parkovišti platí. Nestačí předpokládat, že když to včera bylo zdarma, tak je to zdarma i dnes,“ upozorňuje spotřebitelský portál Udalosti247.cz.
Obchodníci toto nepopulární opatření většinou hájí s tím, že nemají v plánu na parkování vydělávat, ale chtějí zajistit, že bude nákup komfortní pro všechny. Například řetězec Lidl v minulosti uvedl, že cílem je, aby zákazníci měli vždy volné místo k zaparkování. Další motivací je také odradit řidiče, kteří veřejná parkoviště využívají jako odstavnou plochu.
Pokud se do podobné situace dostanete, můžete se ještě pokusit povinnosti zaplatit pokutu vyhnout. U parkovacího automatu obvykle najdete telefonní číslo, případně se můžete obrátit na přepážku informací. Pokud například pomocí účtenky doložíte, že jste v daném čase skutečně nakoupili, někdy vám prodejce pokutu sníží nebo dokonce odpustí. Nejde se na to ale spoléhat, a tak je lepší dávat si na podobné situace dobrý pozor.