Myslíte si, že je v Česku drahé udělat si řidičák? Tak se podívejte, kolik stojí v Německu, Francii a na Slovensku. Spadne vám čelist
Absolvovat autoškolu musí každý, kdo chce řídit auto. Abyste však obdrželi řidičské oprávnění, nestačí jenom zvládnout testy a naučit se dobře řídit, musíte za celý kurz a zkoušku také zaplatit nemalou částku. Kurzy autoškoly v posledních letech výrazně podražily, obzvlášť ve větších městech. Pokud jste ale toho názoru, že už takhle je autoškola příliš drahá, uvede vás na pravou míru pohled do zahraničí, protože tam jsou ceny řidičských kurzů na docela jiné úrovni než u nás.
Kurz autoškoly je pro mnoho lidí velkou životní výzvou, po zisku řidičského průkazu se otevírá možnost samostatného cestování nebo práce v dopravě. Otázka cen autoškol se řeší už nějakou dobu, řízení by se totiž při moc vysokých nákladech mohlo stát pro mnoho lidí nedostupným, protože by si kurz nemohli vůbec dovolit. A to jsme na tom u nás oproti jiným zemím ještě docela dobře.
Nejdražší jsou velká města
Ceny jednotlivých kurzů v autoškolách se cenově různí a průběžně vyvíjejí. U nejběžnějšího kurzu, po jehož absolvování zájemce obdrží řidičský průkaz skupiny B, který opravňuje ovládat běžná osobní auta, případně skútr do objemu 125 ccm, se dnes průměrná cena pohybuje kolem 20 tisíc korun. Nejdražší kurzy najdete v Praze, kde některé autoškoly překračují i hranici 30 tisíc. V regionech se platí o něco méně, například v Jihomoravském kraji se jedná místy o částky pod 20 tisíc.

Nové zájemce o řidičský průkaz tak příprava na něj vyjde poměrně draho. A to se jedná o cenu základního kurzu, připlatit si můžete za různé rychlokurzy nebo VIP kurzy, které umožňují absolvovat celý proces za kratší dobu nebo dávají zájemci právo na přednostní výběr jízdních časů. K tomu se mohou přidat další částky v případě, že zájemce absolvuje kondiční jízdy navíc nebo musí platit za opakované pokusy u zkoušek. Dlouhé roky si přitom provozovatelé autoškol účtovali částky kolem 10 tisíc korun. Teprve v posledních pěti letech se ceny tolik vyšponovaly. Provozovatelé argumentují vzrůstem nákladů na provoz a tvrdí, že ani tak není finanční ohodnocení kurzů dostačující a mělo by ještě růst.
Proti zahraničí jsme na tom ještě hezky
Samotné zkoušce, sestávající se z testu dopravních předpisů a praktické jízdy s výcvikovým vozidlem, předchází obvykle asi 2 až 3 měsíce trvající výuka a výcvik v rámci autoškoly. Celý proces, který u nás momentálně vychází kolem 20 tisíc korun, však zahraniční zájemce o řidičský průkaz vyjde mnohdy ještě podstatně dráž.
U našich sousedů na Slovensku jsou ještě poplatky za kurzy řízení srovnatelné, pohybují se někde mezi 800 a 1 000 eur, tedy v přepočtu mezi 20 a 25 tisíci korun. Se Slováky si tedy nemáme co závidět.

Také v Německu si lidé stěžují na zdražování autoškol v posledních několika letech. U nich se však už pohybujeme v docela jiných částkách než u nás a na Slovensku. Německá autoškola má velmi podobný průběh jako ta naše, skládá se z teoretických lekcí a kondičních jízd. V tomto ohledu tedy rozdíl není. Průměrně se cena u našich severních sousedů pohybuje v rozsahu od 2400 do 4400 eur. Převedeme-li tyto částky na koruny, začínají německé autoškoly na částce kolem 60 tisíc a mohou se vyšplhat v krajním případě i na 110 tisíc. I tady se cena podstatně liší podle toho, zda děláte autoškolu ve městě jako Berlín či Mnichov, nebo někde na venkově.
I Francie má ceny autoškol nastavené v jiné hladině než my, přestože ne tak vysoko jako Němci. Za získání řidičského průkazu skupiny B tu zájemce zaplatí něco mezi 800 a 2000 eur. Nižší částky jsou tedy podobné jako u nás, pohybují se kolem 20 tisíc korun. V extrémnějších případech ale je možné platit až 50 tisíc korun.
Z celkového srovnání cen v Česku a Evropě vycházejí naše autoškoly ještě docela příznivě, takže i přes výrazné zdražování v posledních letech si nemusíme zoufat. Do německých cen máme naštěstí ještě poměrně daleko, ale vzhledem k rostoucím nákladům na provoz autoškol a trendům z ostatních států bychom měli počítat s tím, že budoucí řidiči si u nás za řidičák zaplatí ještě o pár tisíc víc než dnes.