Motoristický kvíz: Těchto 10 těžkých otázek bez chyby zvládne jen vynikající řidič. 98 % Čechů to nedá
Získat řidičák dnes zvládne většina lidí bez větších potíží. Avšak mezi tím, co se učí v autoškole, a tím, co si řidiči opravdu pamatují po letech za volantem, bývá velký rozdíl. A právě ten se často ukáže ve chvíli, kdy nastane nečekaná situace nebo přijdou na řadu méně známá pravidla.
Připravili jsme proto motoristický kvíz, který otestuje vaše znalosti dopravních předpisů, značek i správného chování v provozu. Nejde o běžné otázky z učebnice, tyto chytáky dělají problémy i zkušeným řidičům. Kolik z nich zvládnete bez chyby vy?
Zkoušky nejsou tak lehké, jak si mnozí myslí
Autoškolu ročně v Česku absolvují desetitisíce nových řidičů, jen za rok 2023 proběhlo přes 504 000 teoretických zkoušek a 478 000 praktických jízd. Přestože se říká, že zkoušky zvládne každý, statistiky ukazují opak. Nejméně úspěšní byli v posledních letech žadatelé o skupiny C a D, tedy nákladní a autobusové řidiče. U osobních vozidel skupiny B činí úspěšnost u teorie přibližně 80 % na první pokus, u jízdy pak lehce nad 70 %.
Ačkoli někteří adepti projdou hladce, jiní se k průkazu probojovávají i na čtvrtý nebo pátý pokus. Nejčastější důvody selhání jsou neznalost dopravních značek, podcenění technických otázek (např. vzdálenost brzdné dráhy) a u praktické jízdy pak nedání přednosti, špatné parkování či zmatek na křižovatkách.
V roce 2023 se navíc změnil zkušební řád. Uchazeč už nemusí absolvovat opakovaně všechny části, pokud uspěje u teorie, ale selže u jízdy, opakuje pouze praktickou část. A na rozdíl od minulosti není nutné čekat na opakování celý měsíc, většina autoškol nabízí další pokus už za pár dnů.
Řidičák už v 17 letech, ale pod dohledem
Od 1. ledna 2024 se zásadně změnila pravidla pro mladé řidiče. Díky projektu L17 mohou řídit osobní vůz už v 17 letech, pokud s nimi v autě sedí zkušený mentor, tedy osoba starší 25 let, která má řidičské oprávnění skupiny B alespoň 10 let a bez vážných přestupků v posledních 5 letech.
Program má za cíl zvýšit bezpečnost a praxi začínajících řidičů. Zatím se do něj přihlásilo přes 20 % nových žadatelů o řidičské oprávnění. Ukázalo se, že L17 funguje, mladí s doprovodem páchají o polovinu méně přestupků než jejich osmnáctiletí kolegové, kteří usedli za volant bez mentora.
