Kdo pozná, že toto auto je škodovka z Mladé Boleslavi, je machr. McLaren i Ferrari by se za takovou formuli dmuli pýchou
Jen málokdo ví, že automobilka Škoda vyrobila formuli. Ta vznikla už v roce 1964. Jednalo se o pokrokový projekt československého motorsportu, který byl vnímán jako velmi úspěšný a moderní. Formule se zúčastnila i několika závodů. Jenže během let na ni lidé téměř zapomněli. Podívejte se, jak taková formule vypadala.
Škoda F3, typ 992, představovala v 60. letech pro československou automobilku nevídaný úspěch. Jednalo se o formuli, která vypadala téměř jako z budoucnosti. Tehdy podobné projekty nebyly samozřejmostí, spíše naopak – omezené byly nejen peníze, ale i součástky. Všechno navíc komplikovala politická situace. Mnozí automobiloví nadšenci ale neztráceli naději, díky čemuž později vznikla tato parádní formule. Dnes by při pohledu na fotografii formule nejspíš nikdo nevěděl, že se jedná o výtvor Škodovky.

Nákladná výroba
Formule F3 (typ 992) nebyla povedená jen vzhledově. Jednalo se o závodní monopost formule 3, který vznikl v reakci na změny pravidel, které byly platné od roku 1964 – omezoval se objem motoru na 1000 cm³. Škoda F3 si překvapivě převzala motor a další technické základy od sériového modelu Škoda 1000 MB. Jednalo se o kapalinou chlazený řadový čtyřválec OHV o objemu 999,9 cm³, původně s výkonem 72 koní (53 kW) při 7 250 ot./min, později vyladěný až na 90 koní (66 kW) při 8 000 ot./min.
Formule dokázala jet rychlostí až 210 km/h, což byl v té době obdivuhodný výkon. To ale nebylo všechno. Formule měla vložený převod mezi spojkou a převodovkou – to tehdy bylo velmi inovativní řešení. Formule také měla umístěné pružiny a tlumiče uvnitř karoserie uprostřed vozu. To pomáhalo s celkovou ovladatelností a mimo jiné se takto zlepšila aerodynamika vozu. Není jisté, kolik výroba takové formule stála, ale pravděpodobně se jednalo o velmi nákladná. Vyrobily se pouze tři kusy.

Povedená formule, která vyhrávala závody
Karoserie formule byla původně vyrobena z hliníku, později z laminátu. Kabina byla velmi stísněná, volant měl průměr pouhých 30 cm. Formule měřila 3370 mm na délku, 1435 mm na šířku a hmotnost byla nižší než 420 kg. Měla dvě palivové nádrže o celkovém objemu 30 litrů, nacházely se po stranách řidiče. Formule prošla několika úpravami, až byla vyvinuta k úplné dokonalosti (na tehdejší domácí poměry).
Možná i proto dokázala vyhrát několik závodů. Mezi hlavní jezdce patřili Václav Bobek starší, Jaroslav Bobek a Miroslav Fousek. Jaroslav Bobek zvítězil v roce 1966 v mistrovství republiky, o dva roky později vyhrál Miroslav Fousek mistrovství F3 socialistických zemí. Rozhodně tedy nelze říct, že by se jednalo o nepovedený model. V roce 1971 formule musela kvůli výrazné změně pravidel přestat závodit. I tak by se za ni ve své době nestyděly automobilky jako je McLaren či Ferrari. Spíš by se dmuli pýchou!

Formuli si můžete prohlédnout i dnes
I když je závodění ve formuli od automobilky Škoda už dávno pouhou minulostí, zájemci si ji stále mohou prohlédnout na vlastní oči. Zachovaly se dva ze tří exemplářů a každý je k vidění na jiném místě. Jeden najdete ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, druhý v Národním technickém muzeu v Praze. Prohlídku by si neměli ujít nejen milovníci automobilky Škoda, ale každý, koho zajímá automobilový průmysl. Nebudete litovat!