Startovat na neutrál, nebo se spojkou? Odborníci vysvětlují, co je správně
Jedna z mnoha motoristických otázek zní, jak správně startovat. Uživatelé aut se sami neshodnou. Někdo startuje klasicky na neutrál, jiný se sešlápnutou spojkou. Jak se na to ale dívají odborníci a co je pro vaše vozidlo ta nejlepší varianta? A jak vlastně pracovat se spojkou, abyste ji po pár tisících kilometrech nemuseli měnit?
Spojka se mění v průměru po 180 000 kilometrech. Jestli ale jezdíte šetrně, vydrží mnohem déle, takže si na tuto nutnou investici můžete počkat.
Jak funguje spojka
Spojka je zásadním mechanismem u vozidel s manuální převodovkou. Spojka totiž převodovku od motoru odděluje a zase spojuje. Při každém sešlápnutí pedálu spojková lamela zůstane odpojena od setrvačníku motoru. Ten tak běží bez jakéhokoliv přenášení síly na kola. Pokud chce řidič zařadit rychlost, musí zmáčknout spojku, čímž rozpojí převodovku od motoru.
Spojka se skládá z následujících částí:
- Setrvačník (kotouč připevněný na motoru)
- Spojková lamela (třecí kotouč, který přenáší sílu z motoru na převodovku)
- Přítlačný talíř (přitlačuje lamelu k setrvačníku)
- Vypínací ložisko (při sešlápnutí pedálu toto ložisko odtlačí přítlačný talíř, takže se spojka rozpojí)

Spojka vydrží nájezd zhruba 180 000 kilometrů. V případě, že řidič po celou dobu spojku tolik nenamáhá, vydrží i mnohem déle, tedy i více než 200 000 km. Jednoho dne ale bude nutné spojku vyměnit. Jak špatnou spojku poznat? Například zabírá později nebo se při neutrálu ozývá zpod kapoty silně klapající zvuk. V takovém případě zajeďte do servisu a nechte spojku zkontrolovat.
Výměna spojky může stát okolo 16 000 korun, záleží na rozsahu práce, ale i typu a značce auta. Není to tedy úplně levná záležitost. Proto ve svém rozpočtu na opravu auta s touto položkou do budoucna raději počítejte.
Víte, jak se vlastně vyhnout brzké opravě nebo výměně spojky? Nepoužívejte ji tak často. Například si odvykněte držet nohu na spojkovém pedálu, protože spojka pracuje i ve chvíli, kdy pedál jen nepatrně sešlápnete. Také se snažte spojku nevyužívat tolik při brzdění, což je asi nejčastější zlozvyk, společně se sešlápnutou spojkou při stání na semaforu. Spojka by se měla používat jen ve chvíli, kdy opravdu potřebujete zařadit nebo vyřadit do neutrálu.

Proč startovat motor přes spojku
Zeptali jsme se odborníků, co je pro motor při startování lepší. A odpovědí je, že oba způsoby mají své výhody, tedy startování bez spojky a startování s jejím sešlápnutím. Pokud spojku sešlápnete, znamená to mnohem menší zátěž pro startér a autobaterii. Startér totiž otáčí pouze motorem a vynechává hřídel převodovky. Tím vzniká menší odpor.
Start se sešlápnutou spojkou navíc mívá další výhodu, a sice bezpečnost. Díky tomu se vaše auto nerozjede, i když je zařazena rychlost. Svému autu také pomůžete v zimě při nízkých teplotách. Olej v motoru má v zimě vyšší hustotu a tudíž musí startér překonat větší odpor, včetně nesešlápnuté spojky.
Naopak při startování na neutrál je výhodou menší namáhání ložisek spojky. Čím častěji na spojku šlapete, tím více dochází k jejímu opotřebení. Bezpečnost je v tomto případě také jasná. Start na neutrál znamená, že se auto za žádných okolností nerozjede. Nesmíte při tom mít zařazenou rychlost.
Když si všechny poznatky shrneme, nejlepší je startovat se sešlápnutou spojkou. U novějších aut navíc motor ani nenastartujete, protože je před otočením klíčem nutné spojku sešlápnout. I samotní výrobci tedy upřednostňují ty nejlepší způsoby manipulace s vozem pro jeho dlouhodobou výdrž a efektivitu.